11 februari 2008
Honda Accord

Honda Accord

Honda onthult nieuwe Accord en Accord Tourer

11 februari 2008 | Honda onthult de nieuwe Accord en Accord Tourer. De nieuwe Accord is aanzienlijk breder en iets lager dan zijn voorganger. Dat zorgt voor een sportief design. De scherpe lijnen met markante wielkasten geven de auto een stoere uitstraling.

Met de nieuwe Accord introduceert Honda ook een reeks intelligente systemen die actief helpen aanrijdingen te voorkomen. Eén ervan is het standaard Vehicle Stability Assist (VSA) dat de bestuurder ondersteunt bij het onder controle houden van de auto in bochten en tijdens remmen. Alle Accords zijn standaard voorzien van Trailer Stability Assist (TSA) wat scharen van de caravan helpt voorkomen.

Honda Accord

De nieuwe Accord biedt ook een systeem dat VSA en elektrische stuurbekrachtiging combineert in Motion Adaptive Electric Power Steering. Het systeem reageert in bochten of tijdens het remmen wanneer de auto dreigt te slippen en genereert een kleine stuurimpuls waardoor de bestuurder intuïtief de juiste kant opstuurt en daarmee de auto stabiliseert.

Honda's Advanced Driving Assist Systems (ADAS) is optioneel op de Executive-uitvoeringen van de 2.2 i-DTEC en de 2.4 i-VTEC . Het is een pakket van drie systemen die de actieve veiligheid verhogen. Het Lane Keeping Assist System (LKAS) gebruikt een camera die de positie van de auto ten opzichte van de rijbaan controleert. Indien nodig geeft LKAS een stuurimpuls om de auto in de juiste positie te helpen houden.

Honda Accord

Met Adaptive Cruise Control bewaart de Accord een dynamische remafstand tot zijn voorganger gebruikmakend van een korte golfradar. Het Collission Mitigation Brake System (CMBS) bewaakt de afstand tot de voorganger. Als een aanrijding dreigt, wordt de bestuurder in fases gewaarschuwd. Is een botsing onafwendbaar dan worden de gordels aangespannen en volgt automatisch een remingreep.

De Accord beschikt verder over een omvangrijke reeks passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals gordelspanners met drukbegrenzers, twee dual stage-airbags voor, zij-airbags voor, gordijnairbags over de volle lengte, en actieve hoofdsteunen voor.

Honda Accord

Om de botsveiligheid onder een groot aantal omstandigheden te vergroten heeft Honda het Advanced Compatibility Engineering Body Structure (ACE) geïntroduceerd. Aan de voorzijde is een veelhoekig frame gemonteerd dat vervorming van de passagiersruimte voorkomt. Dit is vooral waardevol bij een frontale aanrijding tussen auto's van verschillende afmetingen en gewicht. Verder beschikt de Accord over voetgangersvriendelijke voorzieningen, zoals een glad afgewerkt front, afbreekbare bevestigingspunten voor de ruitenwissers, energieabsorberende spatborden voor en een absorptieruimte onder de motorkap.

Voor de nieuwe Accord is een nieuw motorengamma ontwikkeld. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 5-emissienorm die in september 2009 van kracht wordt. In de Accord debuteert de tweede generatie clean-dieselmotor van Honda, de 2.2 i-DTEC. Dit is een doorontwikkeling van de i-CTDi-dieselmotor. Het vermogen van 150 pk ligt 10 pk hoger dan bij zijn voorganger en het koppel groeide met 10 Nm tot 350 Nm bij 2.000 t.p.m. De 2.0 i-VTEC-motor levert dezelfde prestaties als zijn voorganger – 156 pk bij 6.300 t.p.m. – maar met een lager verbruik. De belangrijkste technische wijzigingen bestaan uit de montage van grotere inlaatkleppen, betere kleptiming en grotere doorstroomvolumes aan zowel in- als uitlaatzijde van de motor. De 2.4 i-VTEC-motor is de krachtigste met 200 pk bij 7.000 t.p.m. Het koppel bedraagt maximaal 233 Nm (bij 4.500 t.p.m.). Deze prestaties zijn te danken aan een hogere compressieverhouding (van 10,5 naar 11,0:1) grotere kleppen, gewijzigde kleptiming en minder tegendruk in het uitlaatsysteem.

Honda Accord

Alle motoren hebben standaard een handgeschakelde zes versnellingsbak. Voor beide benzinekrachtbronnen is een automatische transmissie optioneel. De handgeschakelde versies hebben in het hart van de toerenteller een Shift Indicator Light dat adviseert op welk moment de bestuurder moet schakelen. De 5-trapsautomaat heeft schakelpaddles achter het stuur voor handmatige, sequentiële bediening.

De rijeigenschappen zijn verbeterd door een laag zwaartepunt, een grotere spoorbreedte, een compleet nieuwe double wishbone-voorwielophanging, een multilink-achterwielophanging met variabele dempers samen met de grotere torsiestijfheid van de carrosserie. Alle Accords hebben snelheidsafhankelijke, elektrische stuurbekrachtiging. Het nieuwe axiale systeem heeft een krachtige, borstelloze elektromotor die snel werkt.