15 februari 2008
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Ford onthult nieuwe Fiesta in Geneve

15 februari 2008 | Ford Europa vernieuwt zijn gehele compacte auto gamma. De Ford Fiesta is als eerste aan de beurt en de 3-deurs versie maakt zijn internationale debuut op de autosalon van Genève in 2008.

De nieuwe Fiesta, die is ontworpen en ontwikkeld in Europa en die tussen 2008 en 2010 op de markt komt in Europa, Azië, Zuid-Afrika, Australië en Amerika, is het eerste product van Fords nieuwe internationale productontwikkelingsstrategie.

In tegenstelling tot veel concurrenten in het Europese segment voor compacte auto's die groter en zwaarder zijn geworden, heeft de nieuwe Fiesta bijna dezelfde afmetingen als de huidige Fiesta. De nieuwe Fiesta is feitelijk lichter dan zijn voorganger.

Ford Fiesta

Het Ford-ontwikkelingsteam onderzocht elke component kritisch op gewicht maar weigerde compromissen te sluiten op voor klanten belangrijke punten. Een van de grootste punten is veiligheid, waarbij de nieuwe Fiesta een grote stap voorwaarts maakt met een extreem robuuste veiligheidsstructuur en het Intelligent Protection System met 7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder.

De nieuwe Fiesta maakt uitgebreid gebruik van ultrasterk staal in de carrosserie. Een opmerkelijke hoeveelheid van deze speciale staalsoorten, waaronder boronstaal en tweefasenstaal, is het geheim van enorme sprong voorwaarts wat betreft structurele stijfheid ten opzichte van zijn lichte gewicht. Deze staalsoorten worden met name gebruikt in gebieden die essentieel zijn voor de veiligheid, zoals de A- en B-stijl, onderdeel van de ultrastijve veiligheidskooi van de Fiesta.

De nieuwe Fiesta behoudt de onafhankelijke MacPherson-veerpoten voor en de twist-beam achterveren, traditioneel een van de sterke punten van de huidige Ford Fiesta. Het nieuwe ophangings- en beststuringssysteem, echter, is flink onder handen genomen. E-PAS (Electric-Power Assist Steering) wordt voor het eerst in de Fiesta geïntroduceerd. Het is één van de initiatieven om het brandstofverbruik van de Fiesta te verlagen. De elektrische stuurbekrachtigingspomp werkt alleen wanneer de stuurinspanning moet worden versterkt, in tegenstelling tot traditionele hydraulische PAS-pompen die constant werken wanneer de motor draait. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik.

Ford Fiesta

Nieuw in de Fiesta-reeks voor Europese markten is de Ford Duratec 1.6-liter Ti-VCT-motor (115 pk). Dit is een prestatieverbetering van 15 pk ten opzichte van de vorige Fiesta 1.6 16v benzinemotor zonder dat dit tot een hoger brandstofverbruik leidt.

Naast de hierboven genoemde motoren zijn in Europa ook de volgende motoren beschikbaar: 1.25-liter (60 of 80 pk) en 1.4-liter (91 pk) 16v Duratec-benzinemotoren. Twee Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren, de 1.4-liter (68 pk) en de 1.6-liter (90 pk met roetfilter), die zijn voorzien van vernieuwde injectietechnologie. De Fiesta is leverbaar met naar keuze de Ford Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak of (voor de 1.4 16v 91 pk versie) de Durashift automatische 4-versnellingsbak.

Nieuwe technologie maakt het mogelijk de belangrijkste elementen van het audiosysteem (de bedieningsknoppen, display en onderliggende elektronica) te scheiden in een gedistribueerde architectuur die ontwerpers meer vrijheid geeft om esthetisch aantrekkelijkere, functionele vormen te creëren. Veel klanten van de nieuwe Fiesta zijn opgegroeid met mobiele telefoons en zij voelen zich volgens Ford direct vertrouwd met het ontwerp van het Ford Convers+-systeem Met de schakelaars in het stuurwiel kan de bestuurder de belangrijkste functies van het systeem bedienen.

Ford Fiesta

Connectiviteit is nog een nieuw punt van Fiesta. De nieuwe middenconsole is voorzien van een houder voor een MP3-speler, compleet met ingebouwde aansluitingen voor een extra (AUX) audiokabel en een USB, samen met het traditionele 12-volts stopcontact. Hiermee kan het audiosysteem van de auto de MP3-speler bedienen en opladen. Bluetooth-connectiviteit met spraakgestuurde technologie wordt eveneens aangeboden in de nieuwe Fiesta.

De volledige technische details en specificaties van de nieuwe Fiesta voor de Nederlandse markt zullen bekend worden gemaakt tegen de tijd dat het productiemodel in het najaar van 2008 wordt geïntroduceerd.