12 februari 2008
Saab 9-3 Turbo X

Saab 9-3 Turbo X

Saab introduceert 9-3 Turbo X

12 februari 2008 | Als eerbetoon aan Saabs dertigjarige ervaring op het gebied van turboaandrijving introduceert het Zweede merk de Turbo X. Deze heeft een nieuw systeem van vierwielaandrijving in combinatie met de verbeterde, 280 pk en 400 Nm sterke 2.8 V6 turbomotor en het sportonderstel van de Turbo X.

De limited edition Saab Turbo X in Jet Black is verkrijgbaar als 9-3 Sport Sedan en Sport Estate en vormt een eerbetoon aan zijn illustere voorvader, de zwarte 900 Turbo.

Saab 9-3 Turbo X

Opvallende stijlelementen leveren een extra bijdrage aan de gunstige aerodynamische eigenschappen van de Saab Turbo X. Aan de voorzijde zorgen een diepere voorspoiler en een geïntegreerde luchtinlaat voor verminderde luchtweerstand, terwijl hierdoor tevens de luchtstroom naar de motor wordt verbeterd. Aan de achterzijde is onder meer de bumper gewijzigd omwille van een lagere luchtweerstand en een betere koersvastheid bij hoge snelheden. Verder is de Sport Sedan uitgerust met een achterspoiler die bij hoge snelheden de opwaartse druk rond de achteras vermindert.

De sportieve details aan de buitenzijde zijn uitgevoerd in een matte titanium-look, net als de unieke lichtmetalen 18-inch wielen, die doen denken aan Saabs klassieke driespaaksdesign. De auto is optioneel ook leverbaar met lichtmetalen 19-inch wielen.

Saab 9-3 Turbo X

Het zwarte kleurthema van de turbo-uitvoering wordt voortgezet in het interieur van de Saab Turbo X. De sportstoelen zijn geheel met zwart leder bekleed en bieden extra zijdelingse steun. De koolstofvezel afwerking van het dashboard, de deurpanelen, het handschoenenkastje en de rand rond de versnellingspook zijn uniek voor de Turbo X. Als eerbetoon aan de rijke turbohistorie van Saab is de turbodrukmeter in de Saab Turbo X een kopie van die in de oorspronkelijke Saab 900 Turbo.

Saabs XWD omvat een elektronisch geregeld sperdifferentieel (eLSD) dat tot 40 % van de aandrijfkracht verdeelt tussen de achterwielen. Om het XWD-systeem tot zijn recht te laten komen, is het onderstel van de Saab Turbo X 10 mm verlaagd en worden carrosseriebewegingen ingetoomd door de montage van stuggere veren en dempers. Zelfnivellerende schokdempers achter zorgen ervoor dat de wagenhoogte constant blijft, ongeacht de belading.

Saab 9-3 Turbo X

Het remvermogen is toegenomen door de montage van grotere remschijven: de inwendig geventileerde schijven vóór meten 345 x 30 mm, de uitwendig geventileerde schijven achter 292 x 20 mm. De standaard gemonteerde 235/45 R18-banden op lichtmetalen wielen zorgen voor mechanische grip op de weg.

De motor is vanzelfsprekend het hart van de Saab Turbo X. De 24-kleps 2.8-liter V6 turbomotor, goed voor een koppel van 400 Nm tussen 2.150 en 4.500 t.p.m. en een vermogen van 280 pk (206 kW) bij 5.500 t.p.m. Deze volledig lichtmetalen krachtbron heeft een blokhoek van 60 graden voor een optimale balans en is voorzien van variabele inlaatkleptiming en een twin-scrollturbo.

Saab 9-3 Turbo X

Saab produceert slechts 2.000 exemplaren van de Turbo X. De eerste auto's worden in april van dit jaar afgeleverd.