8 februari 2008
Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz verbetert SL 63 en 65 AMG

8 februari 2008 | De Mercedes SL 63 en 65 AMG zijn verbeterd. De roadster wordt voortaan aangedreven door een 6,3-liter AMG V8-motor die goed is voor een vermogen van 386 kW / 525 pk en een koppel van 630 Nm. Het model wordt geleverd met de nieuwe zeventraps AMG Speedshift MCT-transmissie, waarbij een natte startkoppeling de gebruikelijke koppelomvormer vervangt. Tegelijkertijd komt de SL 65 AMG op de markt. Deze uitvoering heeft een 450 kW / 612 pk steke 6,0-liter AMG V12-biturbomotor, die een koppel levert van 1.000 Nm. Het variodak, dat in 16 seconden kan worden geopend, is als optie ook verkrijgbaar in een glazen uitvoering.

De zeventraps AMG Speedshift MCT-sporttransmissie is een volledig nieuw concept dat alleen wordt geleverd in de nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG. Met zeven versnellingen, vier rijstanden, de tussengas- en de Race Start-functie is de AMG Speedshift MCT zeventraps sporttransmissie zeer veelzijdig. De afkorting MCT staat voor Multi-Clutch Technology, waarbij de koppelingselementen uitsluitend worden gebruikt bij het schakelen.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

De transmissie is optimaal berekend op een groot koppel en toerentallen tot 7.200 omw./min. Dankzij een krachtig oliekoelsysteem werkt de transmissie ook zelfs bij de zwaarste belastingen. De AMG Speedshift MCT-transmissie is gezamenlijk ontwikkeld door Mercedes AMG GmbH en Daimler AG, maar zal uitsluitend in de AMG-modellen worden toegepast.

De natte startkoppeling, die in een oliereservoir is geplaatst en de gebruikelijke koppelomvormer vervangt, is het hart van de AMG Speedshift MCT zeventraps transmissie. Er zijn vier rijstanden: C voor comfort, S voor sport, S+ voor sport plus en M (manual) voor handmatig. In de S-stand wordt zo'n 20 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, terwijl het schakelen in het S+-programma nog eens 20 procent sneller gaat. De sportiefste stand is M, waarbij het schakelen nog 100 milliseconden vergt.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Supersnel terugschakelen door de versnellingen is een ander kenmerk van de nieuwe MCT-sporttransmissie. Zo kan er via de kickdown-functie van zeven naar vier of van vijf naar twee worden geschakeld. In de S-, S+- en M-stand is bij het terugschakelen de tussengasfunctie geactiveerd. Dit zorgt niet alleen voor een meer intensieve beleving van het rijden, het verkort ook de reactietijd bij lastwisselingen, hetgeen vooral tot uiting komt wanneer er wordt geremd voor een bocht bij het rijden op een circuit.

Met behulp van een draaiknop die zich links naast de schakelpook bevindt, kunnen de vier rijstanden worden gekozen en kan ook de nieuwe Race Start-functie in werking worden gesteld. Daaronder bevinden zich de schakelaars voor het ESP, de ABC-ophanging en een geheugenknop voor het opslaan van de geselecteerde rijstand en de afstelling van het onderstel. De Race Start-functie verdient een speciale vermelding: hiermee kan de maximale acceleratiekracht van de SL 63 AMG worden opgeroepen, waarbij voor de aangedreven wielen de maximaal mogelijke tractie wordt gegarandeerd. Wanneer de auto stilstaat, moet de sportfunctie van het ESP worden gekozen en het rempedaal met de linkervoet worden ingedrukt. Wanneer dan het Race Start-programma geactiveerd is, verschijnt er een melding op het centrale AMG-display. Via de stuurschakeling kan deze melding worden bevestigd en wanneer de bestuurder dan het gaspedaal volledig intrapt en het rempedaal loslaat, accelereert de SL 63 AMG voluit, als optie zelfs tot aan de topsnelheid. Hierbij hoeft er niet te worden geschakeld, daarvoor zorgt de AMG-transmissie.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

De SL 63 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,6 seconden en bereikt een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. De hoogtoerige atmosferische motor haalt een vermogen van 386 kW / 525 pk bij 6.800 omw./min. uit een cilinderinhoud van 6.208 cm3 en een maximum koppel van 630 Nm bij 5200 omw./min. Het toerental kan oplopen tot 7.200 omw./min. Bij de ontwikkeling van de motor is volop gebruik gemaakt van ervaringen uit de autosport. De sportuitlaat met de twee dubbele ovale, chromen einddempers zorgt voor het karakteristieke AMG V8-geluid. Ook aan het milieu is gedacht: de speciale coating in de katalysatoren zorgt ervoor dat deze sneller werken na een koude start. De SL 63 AMG voldoet aan alle normen zoals EU4 en de eisen zoals die gelden voor de Amerikaanse markt (LEV II, On-Board-Diagnosis II en zuurstofsensordiagnose).

Het onderstel is gebaseerd op Active Body Control, maar is verfijnd. Nieuw is het drietraps ESP met sportfunctie, een logische doorontwikkeling van de ESP-filosofie die AMG hanteert. Het AMG-remsysteem omvat zelfventilerende, geperforeerde schijfremmen van 360 x 36 mm met vaste remklauwen en zes zuigers voor en 360 x 26 mm met vaste remklauwen en vier zuigers achter. De 19-inch lichtmetalen AMG-velgen met driedubbele spaken zijn uitgevoerd in titaniumgrijs met een glanzende Mercedes ster in het midden. Om de velgen liggen banden in de maten 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

De SL 63 AMG onderscheidt zich door de exclusieve AMG-carrosseriestyling met de speciale motorkap en de voorkant met koelopeningen voor de extra oliekoeler, de AMG-zijskirts en de AMG-achterzijde met het grote zwarte diffusor-inzetstuk en de twee dubbele verchroomde uitlaatpijpen. In het interieur vallen het nieuwe ergonomisch gevormde AMG-sportstuurwiel en het instrumentenpaneel op. Het hoofdmenu toont de gekozen versnelling en de RACETIMER met rondetijden plus informatie over olietemperatuur en accuspanning.

De 6,0-liter AMG V12-biturbomotor levert een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximum koppel van 1000 Nm. De SL 65 AMG accelereert van 0-100 km/u in 4,2 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. De kracht wordt op de weg gebracht via de AMG Speedshift vijftraps automatische transmissie met drie rijstanden, een multi-disc-differentieel met een sperfactor tot 30 procent zorgt voor optimale tractie. Speciaal kenmerk van de SL 65 AMG is een in mat zilver gespoten dwarsstrip aan de voorkant, het 'V12 BITURBO'-opschrift op de voorspatborden en de AMG sportuitlaat met V12-styling.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Het topmodel wordt geleverd met de nieuwe AMG-carrosseriestyling met AMG-motorkap en spoiler. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Op de voor- en achterwielen zijn remmen van composietmateriaal gemonteerd als onderdeel van het AMG-remsysteem. In het interieur zijn de AMG-sportstoelen en deurpanelen bekleed met exclusief nappaleer met het nieuwe AMG V12-diamantmotief. De toerenteller is voorzien van het opschrift 'V12 BITURBO' en evenals de SL 63 AMG beschikt ook de SL 65 AMG over het nieuwe ergonomische AMG-sportstuurwiel met driespaaks design en aluminium schakel-paddles.

De SL 63 AMG en SL 65 AMG kunnen vanaf heden worden besteld De prijzen, inclusief BTW en BPM, bedragen € 207.805 voor de SL 63 AMG en € 314.718 voor de SL 65 AMG.