23 januari 2003
 

Renault Laguna II

Renault Laguna aangepast voor modeljaar 2003

23 januari 2003 | Precies twee jaar na de lancering wordt de Laguna voorzien van nieuwe motoren, nieuwe technieken en nieuwe bekledingen en carrosseriekleuren. Zo verschijnt er een nieuwe versie die aangedreven wordt door de 2.0 turbomotor, de 2.0 T 16v. De Laguna 2.2 dCi wordt ook leverbaar met de proactieve 5-trapsautomaat met sequentiele bediening. Het technische gedeelte van de Laguna wordt uitgebreid met een nieuwe versie van het Carminat navigatiesysteem met pictogramweergave en een 4x40 Watt Cabasse radio met 6 CD-wisselaar achter het frontje. Alle versies uit het Laguna-gamma krijgen bovendien nieuwe bekledingen met een warmere uitstraling en er komen drie nieuwe carrosseriekleuren bij.

Renault brengt aan het begin van 2003 een nieuwe versie van de Laguna op de markt die uitgerust is met de 2.0 16v viercilinder turbomotor gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze motor is afgeleid van de motor die al eerder in de Vel Satis en de Avantime gebruikt werd. Hij ontwikkelt hetzelfde vermogen van 165 pk bij 5.000 t/min, maar laat een hogere maximale koppel zien van 270 Nm (tegenover 250 Nm in de eerdere versie) bij 3.250 t/min (+8%), waarmee deze motor feller is dan de vorige versie. Voor het einde van het jaar zal ook deze nieuwe motor gekoppeld worden aan de proactieve 5-trapsautomaat met sequentiele bediening. Verder neemt dit nieuwe motortype de voor- en achtertrein afstelling van de 3.0 V6- en 2.2 dCi-motoren over.

Renault Laguna II

Deze 2.0 turboversie wordt gepresenteerd met een aantal nieuwe opties. Zo is er een nieuwe bekleding in een combinatie van leder en alcantara, nieuwe 17" Louxor velgen, de nieuwe carrosseriekleur Bleu Orage en als optie een Carminat navigatiesysteem met een actieve, eenkleurige matrix in plaats van een radiodisplay. Dit navigatiesysteem biedt in de loop van 2003 ook TMC verkeersinformatie, waarmee de meest gunstige route kan worden berekend afhankelijk van het verkeer. Naast de navigatiefunctie bevat het systeem een 4x30 Watt radio met twee onafhankelijke tuners. Zo kan het systeem een nieuwe zender updaten of zoeken zonder dat het geluid weg valt. Naast het Pack Sport (leder/alcantara, stoelen met versterkte zijkanten, lichtmetalen 17" velgen Louxor, zonneschermen voor de zijruiten achter) wordt ook het Pack Technology (Carminat radio 4x30 Watt met CD-speler/navigatiesysteem met pictogrammen, GSM-voorbereiding voor handsfree systeem met tweeband antenne, parkeerhulp) aangeboden.

Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP is voortaan uitgerust met onderstuurcontrole. Dit systeem wordt standaard op alle versies gemonteerd en treedt in werking als de voortrein plotseling geen grip meer heeft op het wegdek (onderstuur) door een noodmanoeuvre of een manoeuvre die niet aan de snelheid van de auto is aangepast. Het systeem past het motorkoppel aan en remt een of meerdere wielen af om de auto weer in de juiste koers te brengen. In geval van duidelijk onderstuur remt dit systeem de auto snel af door gelijktijdig twee wielen af te remmen (de twee wielen aan een zijkant of de twee voorwielen, afhankelijk van de mate van onderstuur). Deze correctie gaat gepaard met de automatische activering van de alarmlichten om te voorkomen dat achterop komende auto's verrast worden. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP wordt aangevuld met tractiecontrole tijdens het wegrijden en accelereren in geval van weinig grip.

Renault Laguna II

De Laguna blijft up-to-date op het gebied van de passieve veiligheid en komt met een nieuwe, gebruiksvriendelijkere afstelling voor de voorste hoofdsteunen. Ze kunnen omhoog gezet worden door ze op eenvoudige wijze op te heffen. Om ze naar beneden te zetten hoeft alleen de bediening te worden ontgrendeld bij de pen en de hoofdsteun zal vanzelf in de gewenste stand klikken. Hoofdsteunen afstellen is nu niet lastig meer, maar gaat juist heel eenvoudig. Ze kunnen beter afgesteld worden, wat weer veiliger is en de voorste passagiers meer comfort biedt.

Bij alle uitrustingsniveaus krijgt het bovenste gedeelte van het dashboard een nieuwe Cougar laag die past bij de andere elementen in het interieur, die zelf ook de nodige veranderingen hebben ondergaan voor wat betreft kleuren en materialen. Voor wat betreft de bekledingen is ieder uitrustingsniveau grondig gewijzigd, wat de verschillende versies mooier maakt. Bij de Authentique is de bestaande blauwe bekleding donkergrijs geworden en zijn de portierpanelen, die tot nu toe hetzelfde waren als de stoelen, voorzien van een effen stof Candole. Bij het klassieke uitrustingsniveau Expression is de velours bekleding vervangen door een gloednieuwe stoffen Club bekleding die het interieur een moderner tintje geeft. Deze bekleding is leverbaar in twee kleuren, donkergrijs en beige/grijs. De portierpanelen zijn voorzien van een effen stof Mossa.