4 februari 2008
 

Seat Leon (2005 - 2012)

Seat introduceert Leon Ecomotive

4 februari 2008 | Vorig jaar onthulde Seat tijdens de IAA in Frankfurt de Ibiza Ecomotive, die dankzij een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km in zijn segment de schoonste waarde laat noteren. Nu is Seat een stap verder gegaan met de ontwikkeling van een Ecomotive-versie van de Leon.

Dankzij een emissiebeperking van 16 g/km (van 135 naar 119 g/km) profiteert dit model in veel Europese landen van belangrijke belastingvoordelen. In Spanje hoeft een koper van een Leon Ecomotive bijvoorbeeld geen registratiebelasting te betalen.

Seat Leon (2005 - 2012)

Het verbeteren van het ecologische karakter van de Leon heeft geen invloed gehad op zijn uiterlijke verschijning. Het enige verschil is het Ecomotive-embleem op de achterzijde, dat deze Leon en de Ibiza Ecomotive in Seat's groenste uitvoeringen met de laagste CO2 emissiewaarden transformeert.

Om de CO2-uitstoot van de Leon zoveel mogelijk te beperken, hebben de ingenieurs van het Technical Centre zich geconcentreerd op vier fundamentele onderdelen: de motor, de versnellingsbak, het gewicht en de banden.

Seat Leon (2005 - 2012)

De Leon Ecomotive is uitgerust met één van Seat's meest efficiënte motoren: de 105 pk sterke 1.9 TDI, waarvan het elektronische motormanagement een aantal verbeteringen heeft ondergaan. Optimalisering van het centrale besturingsysteem en de nieuwe versnellingsbak-verhoudingen hebben de CO2-emissies beperkt tot 119 g/km.

Verder beschikt de motor van de Leon Ecomotive standaard over een roetfilter, dat de roetdeeltjes die de meeste dieselmotoren produceren tegenhoudt. Ongefilterd blijven deze deeltjes in de atmosfeer zweven waar ze andere schadelijke stoffen aantrekken. Ongeveer 0,3% van de uitstoot van een dieselmotor bestaat uit gassen als koolmonoxide, koolwaterstofverbindingen, zwaveldioxide en de al eerder genoemde roetdeeltjes. Het motormanagementsysteem controleert continu de staat van het roetfilter en activeert tijdig het regeneratieproces om de roetdeeltjes te verbranden. Dankzij dit proces vergt het roetfilter geen onderhoud gedurende de complete levensduur van de auto.

Seat Leon (2005 - 2012)

Het Technical Centre in Martorell heeft de versnellingsbakverhoudingen van de auto eveneens aangepast om de CO2 emissiewaarden te beperken. De nieuwe overbrengingen zijn gemiddeld 8,2% langer. Door de eerste en tweede versnelling ongewijzigd te laten en de derde, vierde en vijfde overbrenging te verlengen (de laatste zelfs met 16%) ten opzichte van de huidige uitvoering, kon de uitstoot van de Leon Ecomotive met nog eens 7 g/km worden teruggedrongen.

Toch hebben deze aanpassingen geen invloed gehad op de motorprestaties. Bovendien zijn de prestaties verbeterd, met een top (186 km/u) die 1 km/u hoger ligt, terwijl de sprints van 0 tot 100 km/u (10,9 sec) en van 0 tot 1.000 meter (32,6 sec) respectievelijk 0,4 en 0,6 seconden sneller verlopen vergeleken met de huidige Seat Leon 1.9 TDI.

Seat Leon (2005 - 2012)

Het kentekengewicht van de Seat Leon Ecomotive bedraagt in Nederland 1.225 kg, 40 kilogram lichter dan de huidige Leon 1.9 TDI. Bijkomend voordeel naast het gunstigere verbruik en de lagere CO2-emissie, is dat de Leon Ecomotive hiermee in een lagere categorie voor de Houderschapsbelasting valt.

Dankzij de lage CO2-uitstoot van 119 g/km krijgt de Leon Ecomotive een energielabel B, wat resulteert in een subsidie van € 700,-. Daar komt bovendien nog eens € 600,- subsidie van de overheid bij omdat de Leon Ecomotive af-fabriek is voorzien van een dieselpartikelfilter. Seat heeft die subsidies al in de aanschafprijs van de auto verwerkt.