31 januari 2008
Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz introduceert nieuwe SL-Klasse

31 januari 2008 | Met de presentatie van de nieuwe generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz een traditie voort. De SL kreeg een nieuw ontwerp, waarbij de nadruk ligt op sportiviteit. Ook comfort en veiligheid werden op een hoger plan gebracht.

Met de nieuwste generatie van de SL-Klasse zet Mercedes-Benz een traditie voort die al in 1954 begon met de 300 SL met vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien werden er meer dan 630.000 SL's geproduceerd. Een van de doelstellingen bij het nieuwe ontwerp was het meer benadrukken van het sportieve karakter van de auto. Dat wordt duidelijk door de nieuwe voorkant met de opvallende brede grille die is uitgevoerd in V-vorm. Net als bij zijn voorgangers is ook de voorkant van de nieuwe SL-Klasse een trendsetter voor het gezicht van toekomstige Mercedes-Benz-personenauto's.

De beleving wordt intensiever dankzij een nieuwe ontwikkeling, het Dynamic Steering-systeem. Naarmate het stuurwiel verder wordt gedraaid, neemt de stuurverhouding toe, waardoor het nemen van bochten minder stuurbeweging vergt. Doordat de auto directer reageert, kan de bestuurder (m/v) sportiever sturen. Bij lage snelheden of bij in- en uitparkeren zorgt het Dynamic Steering voor meer comfort, omdat er minder hoeft te worden gestuurd.

Mercedes-Benz SL

Het Active Body Control (ABC), standaard op de SL 500 en SL 600, vermindert de carrosseriebewegingen tijdens het rijden. De SL 280 en SL 350 worden standaard geleverd met 17 inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 255/45 R 17. De SL 500 is voorzien van 18 inch velgen met 255/40 R 18-banden. Het topmodel SL 600 onderscheidt zich door 18 inch velgen met tien dubbele spaken met 255/40 R 18-banden voor en 285/35 R 18-banden achter.

Het leveringsprogramma van de SL-Klasse wordt uitgebreid met een instapmodel in de vorm van de SL 280 (€ 107.751,-). De zescilindermotor van dit model levert een vermogen van 170 kW / 231 pk en een maximum koppel van 300 Nm, waarmee de roadster in 7,8 seconden van 0-100 km/u accelereert. Het brandstofverbruik volgens NEDC-norm bedraagt 9,4 liter per 100 km.

Voor de SL 350 (€ 117.544,-) is een V6-motor ontwikkeld. Het toerental kan oplopen tot 7.200 omw./min. en in vergelijking met de vorige 3,5-litermotor nam het vermogen met 16 procent toe tot 232 kW / 315 pk bij 6.500 omw./min. Het maximum koppel bedraagt 360 Nm, de acceleratie van 0-100 km/u duurt 6,2 seconden. Dit gaat echter niet ten koste van het verbruik, dat met 9,9 liter per 100 km 0,4 liter lager ligt dan bij het voorgaande model.

Mercedes-Benz SL

De V6-motor wordt geleverd in combinatie met een zeventraps automatische transmissie met een nieuwe dubbele koppelingsfunctie wanneer er met de hand wordt teruggeschakeld. De krachtigste motoren in de SL-Klasse zijn de achtcilinder in de SL 500 (€ 153.226,-) met een vermogen van 285 kW / 388 pk en de V12-motor in de SL 600 (€ 209.659,-), die met zijn twee turbocompressoren een vermogen levert van 380 kW / 517 pk. Ook bij deze motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 km worden teruggebracht.

Naast de bi-xenon-koplampen, die standaard worden geleverd op de SL-Klasse, zorgt vooral het als optie leverbare Intelligent Light System voor meer veiligheid onderweg. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan de actuele omstandigheden, bijvoorbeeld op de snelweg in twee verschillende standen, afhankelijk van de snelheid, in bochten of bij mist.

Klanten kunnen kiezen uit een uitgebreide reeks van kleuren en materialen om het interieur optimaal aan hun persoonlijke voorkeur aan te passen. De SL 600 onderstreept daarbij zijn positie als topmodel nog extra door exclusief nappaleer en afwerking met populierenhout. De standaarduitrusting is uitgebreid met het Keyless-go-systeem en een op afstand bedienbare achterklep.

Mercedes-Benz SL

Het als optie leverbare verwarmingssysteem op nekhoogte, Airscarf, maakt het mogelijk om vaker en langer met open dak te rijden. Zoals de naam al aangeeft zorgt dit systeem voor een aangename temperatuur door de hoofsteunen als een warme sjaal rond de nek. Deze door Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde technologie werd in 2004 voor het eerst toegepast in de SLK-Klasse en is nu voor de nieuwe SL-Klasse verbeterd. Bestuurder en passagier kunnen de door hen gewenste temperatuur individueel instellen met behulp van een knop op het portier.

Voor informatie, communicatie en entertainment is de SL-Klasse uitgerust met het standaard Comand-systeem. Dit bestaat uit een CD-/DVD-wisselaar, een tuner en telefoonbedieningspaneel, een lezer voor SD-geheugenkaarten, een Bluetooth-functie voor draadloos telefoonverkeer en een groot 6,5 inch kleurenscherm. Als optie is het Comand APS-systeem met pan-Europese hard-disk-navigatie, een ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister voor zo'n 1.000 MP3-bestanden leverbaar. Dit systeem omvat ook de Linguatronic-spraakbesturing. Dankzij een als optie leverbare media-interface in de middenconsole kunnen voor het eerst ook een iPod, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het Comand-systeem worden aangesloten.

De nieuwe generatie van de SL-Klasse wordt begin maart voor het eerst getoond tijdens de Autosalon van Genève. Op 5 april 2008 volgt de première bij de Nederlandse Mercedes-Benz-dealers.