22 januari 2008
 

Lexus LF-A Roadster

Lexus toont LF-A Roadster concept in Detroit

22 januari 2008 | De technici en ontwerpers van Lexus blijven het LF-A sportwagenconcept gebruiken als podium om duidelijk te maken hoe high-performance sportwagens er volgens hen niet alleen uit zouden kunnen maar ook uit zouden moeten zien. Bij deze meest recente versie van de LF-A hebben zij het dak van de auto verwijderd, waarmee de geboorte van de Roadster een feit was. De conceptcar is momenteel te zien op de autoshow van Detroit.

Net als zijn gesloten broer wordt de LF-A Roadster aangedreven door een hoogtoerige V10-motor met een cilinderinhoud van bijna 5 liter. De V10, die een vermogen levert van meer dan 500 pk en een topsnelheid mogelijk maakt van meer dan 320 km/h, bevindt zich voor het passagierscompartiment maar achter de hartlijn door de vooras, door de technici van de LF-A omschreven als een "front-mid"-configuratie.

Lexus LF-A Roadster

De motor en de transmissie zijn via een transmissiekoker en een cardanas met elkaar verbonden, geschakeld wordt er met paddle shifters. De transmissiekoker maakt deel uit van het dragend gedeelte en levert een bijdrage aan de stijfheid van de aandrijflijn en het chassis. Tevens zorgt deze constructie ervoor dat trillingen gereduceerd worden.

De styling vindt zijn oorsprong in de Lexus L-Finesse design-filosofie, hetgeen onder meer tot uitdrukking komt in de voorzijde van de LF-A Roadster met zijn compacte, lage en aerodynamische vorm. Net als zijn gesloten broer is de LF-A Roadster slechts 122 cm hoog. De roadsterversie is voor extra downforce voorzien van een snelheidsafhankelijke achterspoiler.

Lexus LF-A Roadster

De achterzijde onderscheidt zich door zijn om de hoeken door lopende, pijlvormige achterlichten die een paar grote grilles omlijsten. Deze grilles voeren de warme lucht van de twee achterin de auto gemonteerde radiateurs af naar het aerodynamische kielzog van de LF-A Roadster. De koellucht wordt naar de radiateurs gevoerd via twee grote inlaatluchtopeningen net boven de achterwielkasten. Door de radiateurs achter in de auto te situeren konden de designers niet alleen de voorzijde van de auto laag en smal houden maar was het voor de technici die zich met het chassis bezighielden ook eenvoudiger een optimale gewichtsverdeling te realiseren.

De bandenmaat voor is 265/35R20 en achter 305/30R20. Net als bij de LF-A Coupé is de auto uitgerust met geperforeerde, geventileerde remschijven voor met een diameter van 361 mm. De eveneens geventileerde en geperforeerde remschijven achter hebben een diameter van 345 mm. Voor is de auto uitgerust met zes zuigerremklauwen, de remklauwen achter hebben elk vier zuigers.