11 januari 2008
 

Volvo Powershift

Volvo introduceert Powershift

11 januari 2008 | De tweeliter turbodieselversies van de Volvo C30, S40 en V50 zijn per direct leverbaar in combinatie met Volvo's nieuwe Powershift-transmissie. Het is een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en twee geïntegreerde, zogenoemde natte koppelingen. Hiermee schakelt de bak zeer snel en met een hoge mate van souplesse. Daarbij claimt de Powershift evenveel dynamiek als een handgeschakelde versnellingsbak. Niet onbelangrijk is bovendien het fors lagere brandstofverbruik in vergelijking met conventionele automaten.

De Powershift is ontwikkeld door Volvo Cars in samenwerking met transmissiespecialist Getrag. Eenvoudig geschetst gaat het om de techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Cruciaal in de Powershift zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de).

In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de klaarstaande versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht.

Volvo Powershift

"Behalve het schakelcomfort en de prestaties zorgt de Powershift tevens voor een aanmerkelijk lager brandstofverbruik", stelt Magnus Jonsson, senior vice-president Research Development van Volvo Cars. "Uit onze eigen metingen is gebleken dat de brandstofbesparing in vergelijking met een conventionele automaat rond de 8 procent ligt. En dat is een belangrijke winst in de strijd om de negatieve effecten van CO2-uitstoot op het milieu te verminderen".

Powershift biedt de rijder een automaat die sequentieel schakelen toestaat, vergelijkbaar met de Volvo Geartronic-transmissie. Het enige verschil is dat dat met de Powershift supersnel gaat en zonder krachtverlies. De kracht van de motor, het koppel, blijft volledig beschikbaar voor de aandrijving, doordat er geen koppelomvormer, een plenetair tandwielstelsel, hydraulische koppelingen en rembanden nodig zijn zoals in een conventionele automaat. De Powershift-transmissie kan dankzij het gebruik van de twee natte koppelingen bovendien een hoog koppel aan en is geschikt voor elke overbrengingsverhouding. Dit maakt deze transmissie tot de juiste keus voor de sterke dieselmotoren van vandaag de dag.

De Powershift kan een trekkracht tot 450 Nm aan. De 2,0-liter turbodiesel viercilinderversies van de Volvo C30, S40 en V50 bieden in combinatie met de Powershift-transmissie een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm.

Volvo Powershift
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via