11 januari 2008
Audi TTS

Audi TTS

Audi onthult TTS

11 januari 2008 | Audi trekt het doek van een nieuwe sportauto: de Audi TTS, het nieuwe topmodel van de TT-lijn. Begin van de zomer staat hij bij de dealer. De 2.0-liter TFSI-motor in de TTS levert 272 pk. Hiermee accelereert de TTS Coupé S tronic van 0 naar 100 km/h in 5,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. De TTS is leverbaar als Coupé en als Roadster.

Directe benzine-injectie en een turbo vormen een combinatie in de TFSI-motor in de TTS. Het maximumvermogen bedraagt 200 kW (272 pk). Het maximumkoppel van 350 Nm is beschikbaar tussen 2.500 en 5.000 t/min. De 2,0-litermotor, die sinds 2005 al drie jaar op rij verkozen is tot "Engine of the Year", is opnieuw ontwikkeld en op enkele cruciale punten versterkt om dienst te kunnen doen in de TTS.

Audi TTS

De sportief klinkende motor heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 8,0 liter per honderd kilometer in de Coupé in combinatie met de zestraps handgeschakelde versnellingsbak. Voor de Roadster bedraagt het gemiddelde verbruik 8,2 liter per honderd kilometer. De verbruikswaarden nemen met respectievelijk 0,1 en 0,2 liter af als de auto is voorzien van de optionele S tronic transmissie met dubbele koppeling.

S tronic kan dankzij toepassing van twee koppelingen razendsnel schakelen, ook bij een hoge motorbelasting en hoge toerentallen. Als gevolg daarvan vergt de sprint van stilstand naar 100 km/h twee tienden van een seconde minder, zowel met de Coupé als met de Roadster. Dankzij de standaard aanwezige Quattro permanente vierwielaandrijving wordt het vermogen zonder krachtsverlies op de weg gebracht.

Audi TTS

De Audi TTS is van nog meer bijzondere techniek voorzien: het adaptieve dempingsysteem "Audi Magnetic Ride". Dit geeft de bestuurder keus uit twee karakteristieke instellingen. De Standard-modus voorziet in een comfortabele onderstelafstelling, terwijl de Sport-stand een communicatiever onderstel maakt.

Een andere kracht van de TTS is het gebruik van ASF-technologie (Audi Space Frame). Voor de constructie van de carrosserie zijn diverse materialen gebruikt. Aan de achterzijde wordt staal toegepast, terwijl het voorste en het middelste gedeelte van de carrosserie van lichtgewicht aluminium zijn gemaakt. ASF-technologie optimaliseert de gewichtsverdeling over de voor- en achteras en beperkt het totaalgewicht. De TTS Coupé met handmatig bediende transmissie weegt 1.395 kilogram, wat neerkomt op een specifiek gewicht van 5,1 kg/pk.

Audi TTS

De Audi TTS is direct herkenbaar als het dynamische topmodel in de TT-lijn. Bijzonderheden van het exterieurdesign vormen de aluminium 18 inch velgen en de koplampen, die een nieuw ontworpen Xenon plus-unit combineren met ledlampen die als dagrijverlichting dienen. De als een diffusor vormgegeven achterbumper en de vier uitlaatpijpen geven de achterzijde een krachtige uitstraling. Binnen worden de passagiers verwelkomd door diepgeplaatste sportstoelen die met leder zijn bekleed. Andere typerende stylingelementen zijn het grijze instrumentenpaneel en het multifunctionele stuurwiel.

De onthulling van de TTS valt samen met een jubileum voor Audi: tien jaar geleden kwam de Audi TT Coupé op de markt.