21 januari 2003
 

Citroen Xsara

Verbeteringen voor Citroen Xsara, Xsara Picasso en C8

21 januari 2003 | Citroën voert een aantal belangrijke wijzigingen door in haar leveringsprogramma. De C8 wordt leverbaar met 3-liter V6 motor. Voor de Xsara Picasso heeft Citroën een automaat ontwikkeld en tegelijkertijd zijn ook het interieur en het veiligheidsniveau naar een hoger plan getild. De Xsara tenslotte heeft een nieuw gezicht waarbij de auto ook op diverse andere punten is aangepast.

Vanaf nu zal voor de Citroën C8 een sequentiële automaat beschikbaar zijn die wordt geleverd op de 2.0i 16v en op de gelijktijdig voor de C8 geïntroduceerde 3.0 V6. Een 3.0 V6 wordt leverbaar op de C8 in de uitvoering Exclusive of Exclusive Captain Chair. Deze modellen zijn uiterlijk herkenbaar aan 16" aluminium velgen, dubbele verchroomde uitlaatmonden en een V6-embleem op de voorportieren. Deze 3.0 V6 met een inhoud van 2.946 cc onderging ten tijde van de introductie in de C5 een aantal wijzigingen (verbrandingskamers, nokkenassen, verminderde wrijvingsweerstand) die het maximale vermogen brachten op 150 kW/208 pk bij 6.000 tpm en een maximaal koppel van 285 Nm bij 3.750 tpm.

Citroen Xsara

Een automatische versnellingsbak wordt leverbaar in de Xsara Picasso met 2.0i 1 6v in de uitvoering Exclusive. De automaat is adaptief, dat wil zeggen: hij 'leert' van de bestuurder en past zich aan diens rijstijl aan. De bak kan indien gewenst ook sequentieel worden bediend. De automatische bak kent 10 schakelprogramma's die rekening houden met verschillende wegomstandigheden, rijstijl en gegevens uit het motormanagement. Bovendien komen veiligheidsverhogende functies beschikbaar als het stabiliteitsprogramma ESP, antislipregeling ASR en cruise control. De 2.0i 16v is nieuw in het gamma van de Xsara Picasso waarin voorheen twee benzinemotoren (1.6i met 70 kW/95 pk en 1.8i met 85 kW/117 pk) en een dieselmotor (2.0 HDi met 66 kW/90 pk) beschikbaar waren. Om het rijcomfort en de veiligheid te verbeteren is de automaat zodanig geprogrammeerd dat hij ingrijpt in het geval dat de bestuurder verzuimt tijdig terug te schakelen en het toerental onder 1.000 tpm laat zakken waardoor de motor zou kunnen afslaan. In alle gevallen toont een display in het centrale instrumentenpaneel de stand van de versnellingsbak. Extreem lage of hoge toerentallen worden zowel bij handmatig als automatisch gebruik vermeden. Bovendien draagt de tweeliter volgens de fabrikant zorg voor levendige prestaties. Het maximale vermogen bedraagt 100 kW/137 pk bij 6.000 tpm, maar belangrijker is dat 90% van het maximale koppel (190 Nm bij 4.100 tpm) vanaf 2.500 tpm beschikbaar is. Het gemiddeld verbruik bij gecombineerde omstandigheden bedraagt volgens fabrieksopgave 8,6 l/100 km.

Citroën gaat de Xsara een flinke injectie geven en voert een aantal verbeteringen en uiterlijke wijzigingen door waarmee de Xsara-reeks beter aan moet sluiten bij de wensen van de consument. Deze opfrisbeurt is een vervolg op de reeks aanpassingen en verbeteringen die het model in zijn vijf levensjaren heeft ondergaan. Na introductie van de 3- en 5-deurs varianten (respectievelijk Coupe en Break) in 1998 werd een jaar later het aanbod van motoren uitgebreid met een dieselmotor, de 2.0 HDi (66 kW/90 pk). Tijdens de Parijse autosalon in september 2000 volgde een facelift en er kwamen twee nieuwe zestienkleppers: de 1.6i 16v en de 2.0i 16v. Weer een jaar later werd het motorenaanbod gecompleteerd met de HDi met 80 kW/110 pk.

Citroen Xsara

De Xsara kreeg een nieuwe neus. In de nieuwe bumper zijn bij alle uitvoeringen behalve de 1.4I coupe Ligne Seduction geïntegreerde mistlampen opgenomen. De grille is vergroot, en de horizontale lamellen zijn voorzien van chromen sierlijsten. De drempel van de kofferbak van de Xsara Berline en Coupe krijgt eveneens een chromen sierlijst. De Xsara wordt bovendien leverbaar in twee nieuwe carrosseriekleuren: Eau Limpide en Gris Orageux. Ook het interieur kreeg een meer moderne uitstraling. De kleurstelling van het dashboard, in combinatie met de nieuwe dessins van de bekleding en het gebruik van chroom en geborsteld aluminium, zorgt volgens de ontwerpers voor licht en een frisse ambiance. De Xsara VTS en Exclusive worden standaard voorzien van aluminium instaplijsten. Chromen elementen keren terug in de bedieningsknoppen van de luchtroosters, de handrem en - alleen op de handgeschakelde versies - in de omlijsting van snelheidsmeter en toerenteller.