9 januari 2008
 

Lancia Phedra

Lancia toont vernieuwde Phedra op 86ste Autosalon van Brussel

9 januari 2008 | Van 16 tot 27 januari 2008 zal Lancia aanwezig zijn tijdens de 86e European Motor Show Brussels 2008, kortweg de Autosalon van Brussel. De nadruk op de Lancia-stand ligt naast het conceptmodel van de Lancia Delta HPE, op de nieuwe modellen: de nieuwe Lancia Phedra, de Musa en de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign.

De spots zijn met name gericht op de nieuwe Lancia Phedra. Het model werd zowel vanbuiten als vanbinnen herwerkt. Bovendien werd het gamma gerationaliseerd en aangevuld met een 2.2 Multijet-motor van 170 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of zestrapsautomaat (die laatste zal in de lente van volgend jaar beschikbaar zijn).

Lancia Phedra

De 2.2 Multijet-motor levert een maximumvermogen van 170 pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 370 Nm vanaf 1.500 t/min. In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak stuwt deze motor de nieuwe Phedra 2.2 Multijet in 10 seconden van 0 naar 100 km/u (tegenover 11,4 seconden voor de 2.0 Multijet van 136 pk) en verder naar een topsnelheid van 200 km/u.

De nieuwe Lancia Phedra, die in samenwerking met de Franse groep PSA werd ontwikkeld, heeft dezelfde buitenafmetingen als het vorige model (4,75 meter lang, 1,86 meter breed en 1,75 meter hoog).

Lancia Phedra

Een blik volstaat om de nieuwe, elegantere voorpartij te ontdekken. Die dankt zijn nieuwe look aan het nieuwe ontwerp van de grille en de verchroomde bumperaccenten die perfect aansluiten bij het nieuwe Lancia-logo. Datzelfde embleem is trouwens ook op de zijdelingse deurstijlen en de achterpartij te vinden in combinatie met het nieuwe, schuin gedrukte letterwoord "Phedra" en de motorvermelding "170 pk".

Minder zichtbaar is de reflectiewerende behandeling van het dashboard, dat ook twee grote, gesloten opbergvakken bevat. Dat dashboard is voortaan grotendeels bekleed met Alcantara Starlite. Ook de stoelen ondergingen enkele esthetische aanpassingen. Zo zijn de zijkanten (Argento-uitvoering) uitgevoerd in Castiglio (chocoladetint) terwijl het middendeel van de zitting is bekleed met de stof Tex Carbony in magnesiumkleur. De andere uitvoeringen (Oro en Platino) bieden standaard Alcantara in Starlite blauw of in de combinatie beige/chocolade voor wat betreft Oro en een lederen bekleding in dezelfde kleuren voor wat betreft het Platino-uitrustingsniveau.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!