8 januari 2008
Porsche Panamera

Porsche Panamera

Porsche Panamera ook leverbaar met hybride-aandrijving

8 januari 2008 | Porsche bouwt een hybride-versie van de nieuwe Porsche Panamera. Deze vierdeurs Gran Turismo wordt gebaseerd op de techniek van de Porsche Cayenne Hybrid die rond 2010 wordt geïntroduceerd. Het nieuw ontwikkelde en volledig parallel werkende hybride-systeem zorgt voor een brandstofverbruik van minder dan 9 liter per 100 kilometer.

De hybride-aandrijving bestaat uit een batterij onder de bagageruimte, de elektronica en een hybride-module (de koppeling en de elektromotor) die tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak is gemonteerd. Afhankelijk van de rijomstandigheden schakelt de hybride-module de verbrandingsmotor of de elektrische motor in. Ook zijn beide motoren tegelijkertijd te gebruiken als gezamenlijke krachtbron. Hierdoor is de Panamera op verschillende manieren te rijden: van volledig elektrisch zonder uitstoot tot zeer sportief.

De vierdeurs Gran Turismo van de sportautofabrikant uit Stuttgart heeft behalve het hybride-systeem nog tal van andere markante kenmerken. Zo combineert de brede en tevens lage carrosserie dynamische afmetingen met een gespierd design. Dit zorgt voor een sportief en compact totaalbeeld.

Porsche Panamera

Door de elegante en modern vormgegeven cockpit kan de rijder volop genieten van de sportieve en onmiskenbare rijeigenschappen die horen bij een Porsche. De twee sportief gevormde en tevens comfortabel zittende stoelen achterin bieden ruimte aan twee volwassen inzittenden.

De nieuwe Panamera Gran Turismo maakt zijn werelddebuut medio 2009. De hybride-versie volgt afhankelijk van de vraag later.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!