3 januari 2008
Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz toont Vision GLK Freeside

3 januari 2008 | De lettercombinatie GLK heeft bij Mercedes-Benz een speciale betekenis. G staat voor een robuuste terreinwagen, L betekent luxe en net zoals in andere modelreeksen staat de K voor het Duitse woord "Kompaktheit". Deze drie kenmerken lijken wellicht in eerste instantie lastig te combineren. Mercedes-Benz bewijst dat het toch kan: het studiemodel Vision GLK Freeside, dat in januari 2008 op de Detroit Auto Show getoond wordt, laat zien hoe toekomstige SUV's eruit kunnen zien. De Vision GLK Freeside is al dicht bij het productiestadium.

Het SUV-studiemodel combineert de hoekige lijnen van de oorspronkelijke G-Klasse met typische stijlkenmerken van de huidige Mercedes-Benz-personenauto's. De carrosserie is uitgevoerd in de kleur "diamond white mango" met een speciaal effect. Anders dan bij een normale metallic-afwerking beschermt in dit geval een matte laklaag het oppervlak. De afneembare carrosseriedelen in glanzend zilver zorgen voor een opvallend contrast en geven het studiemodel een exclusievere uitstraling.

Mercedes-Benz GLK

Het compacte studiemodel met een totale lengte van 4,52 meter biedt technologische voorzieningen die normaal gesproken alleen in veel grotere auto's worden aangetroffen. Hiertoe behoren niet alleen het preventieve veiligheidssysteem Pre-Safe en het Intelligent Light System, maar ook het Comand APS infotainment centre, een beeld- en geluidssysteem met twee beeldschermen voor de passagiers achterin en Thermotronic, een automatische klimaatregeling met drie gescheiden zones.

De Vision GLK Freeside wordt aangedreven door een dieselmotor van de nieuwste generatie. De 2,2 liter viercilindermotor levert een vermogen van 125 kW/170 pk. De krachtbron is voorzien van directe inspuiting volgens de vierde generatie van het "common-rail"-principe. De modulaire Bluetec-emissieregeling is verbeterd en wordt nu voor het eerst toegepast bij een viercilindermotor. Naast een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrij partikelfilter is er ook een SCR-katalysator ingebouwd. AdBlue, een niet-schadelijke oplossing op waterbasis, wordt in de uitlaatgasstroom gespoten en vormt tot 80 procent van de stikstofoxiden om in niet-schadelijk stikstof en water. Hiermee voldoet de auto aan de strengste normen, zelfs de EU6-richtlijn, die pas in 2015 voor alle nieuwe auto's gaat gelden. Ook de strenge US BIN 5-regel en de LEV2-norm in Californië zijn geen probleem voor de Vision GLK Freeside.

Mercedes-Benz GLK

De nieuwe 4MATIC-aandrijving van de Vision GLK Freeside is standaard. De 45:55 verdeling van de aandrijving tussen de voor- en de achteras en de systemen ESP, ASR en 4ETS claimen een optimaal en veilig rijgedrag onder alle omstandigheden. Wanneer er weinig grip is, zorgt de nieuw ontwikkelde meervoudige plaatkoppeling in het centrale differentieel voor extra ondersteuning. Met behulp van de G-knop op de middenconsole kan een speciale stand van de 7G-Tronic automatische transmissie worden ingeschakeld, waarbij de schakelpunten worden veranderd, de motor minder direct op het gaspedaal reageert en de off-road-stand van het ESP wordt gekozen. Indien gewenst kan er ook met de hand worden geschakeld met behulp van de paddles achter het stuurwiel. Een andere knop is voor het in- en uitschakelen van de Downhill Speed Regulation (DSR), die ervoor zorgt dat bij het afrijden van steile heuvels een vooraf ingestelde snelheid niet wordt overschreden.

Het Agility Control-chassis van de Vision GLK Freeside biedt een oplossing voor een klassiek probleem dat zich met name in de SUV-klasse voordoet. Het doel is om te komen tot een auto die niet alleen sportief, wendbaar en comfortabel is, maar ook in het terrein uit de voeten kan. Wanneer het om sportief weggedrag gaat, moeten de veren en schokdempers harder zijn, wat echter een negatieve uitwerking kan hebben op het comfort en de terreinkwaliteiten. Dankzij Agility Control kan de kracht van de schokdempers worden aangepast aan de situatie.

Mercedes-Benz GLK

Deze aanpassing gebeurt flexibel in plaats van lineair. In de normale rijstand of tijdens langzame terreinritten reageert het systeem soepel, wat zorgt voor comfortabel rijedrag en prima terreinkwaliteiten. Wanneer er sportief wordt gereden of tijdens abrupte uitwijkmanoeuvres worden de schokdempers harder, wat voor meer stabiliteit zorgt. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging maakt het parkeren of het manoeuvreren in het terrein een stuk gemakkelijker. Bij hogere snelheden wordt de bekrachtiging minder, zodat de auto stabieler wordt tijdens het rijden.