21 januari 2003
 

Peugeot

peugeot produceert 40-miljoenste auto

21 januari 2003 | Na iets meer dan een eeuw van activiteiten hebben inmiddels 40 miljoen auto's met de leeuw van Peugeot de fabriek verlaten. 40 miljoen auto's, dat is net zoveel als het gehele rijdende wagenpark van Frankrijk. 40 miljoen, dat is gelijk aan het totale aantal auto's dat in het 2001 wereldwijd werd geproduceerd!

Tussen de allereerste Peugeot-vierwieler, de Type 2 met een motor van het merk Daimler, en de veertigmiljoenste die het fabrieksterrein verliet, is veel gebeurd. Al die tijd heeft Peugeot gestaag gewerkt aan de ontwikkeling van mensen en automobielen. Dat heeft het mogelijk gemaakt dat het bedrijf met een aanvankelijke productie van enkele stuks per week uitgroeide tot een wereldspeler van formaat met een gemiddelde dagproductie van 8.600 stuks. De eerste 1.000 auto's werden tussen 1889 en halverwege het jaar 1900 gebouwd in achtereenvolgens Valentigney en Lille in het Noorden van Frankrijk en in Audincourt en Beaulieu in Oost-Frankrijk.

Peugeot

De 1.00.000ste Peugeot verliet in 1925 de inmiddels beroemde fabriek van Sochaux. In 1929 verscheen de 201. Dat was de eerste Peugeot met de bekende 3-cijferige typeaanduiding die tot op de dag van vandaag wordt gebruikt. Vanaf 1931 was de Peugeot 201 de eerste auto met standaard onafhankelijke voorwielophanging. In 1934 werd de 401 Eclipse onthuld. Dat was de eerste auto met een in de bagageruimte wegklapbaar dak. Deze innovatie is ook nu nog uniek en wordt toegepast in de zeer succesvolle 206 CC. Van die auto zijn er nu al meer dan 200.000 exemplaren afgeleverd en de auto is daarmee de meest verkochte cabrio van dit moment.

In 1952 ging de 1 miljoenste Peugeot de weg op. Dat was een 203; de eerste Peugeot die in grote aantallen werd geproduceerd. Er werden bijna 700000 exemplaren van gebouwd. De mijlpaal van 2 miljoen werd in 1959 bereikt. De eer viel te beurt aan een 403. Van dat type zijn er meer dan een miljoen gemaakt en ook dat was een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van Peugeot. Bovendien was de 403 de eerste massageproduceerde auto die leverbaar was met een dieselmotor en standaard was voorzien van een zelfdenkende ventilator. De 10 miljoenste Peugeot was een 604. In 1976 debuteerde de 604 en een jaar later was dit de eerste Europese auto die leverbaar was met een turbodieselmotor. In datzelfde jaar produceerde CLM (Compagnie Lilloise de Moteurs) de miljoenste dieselmotor. Na een aantal moeilijke jaren verscheen in februari 1983, als een ware reddende engel, de 205. Deze auto zou legendarisch worden en er werden niet minder dan 5,2 miljoen stuks van verkocht. Als 205 T16 imponeerde de auto door in 1985 en in 1986 wereldkampioen rallyrijden te worden.

Peugeot

In 2002 werd meer dan een kwart van alle Peugeots buiten West Europa verkocht en daarmee mag het merk een wereldmerk worden genoemd. Om deze ontwikkeling te ondersteunen zijn er 26 filialen en 119 private importeurs die samen meer dan 10.000 verkooppunten bedienen. De sterke groei op commercieel gebied - in het jaar 2002 werden bijna 2 miljoen auto's verkocht - wordt voorafgegaan door een krachtige ontwikkeling van de industriele capaciteit van de Groupe PSA Peugeot Citroen waarvan het merk een onderdeel is. Auto's met het leeuwenlogo worden nu in 24 fabrieken verspreid over de hele wereld gemaakt.

Peugeot Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via