21 december 2007
Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)

Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)

Mercedes-Benz SLK aangepast voor modeljaar 2008

21 december 2007 | De Mercedes-Benz SLK heeft een facelift ondergaan. De meest opvallende wijzigingen zijn de vernieuwde vormgeving van de voor- en achterkant en het interieur met een nieuw instrumentenpaneel en een driespaaks stuurwiel. De SLK 350 beschikt over een nieuwe V6-motor met een vermogen van 224 kW/305 pk en de als optie leverbare Dynamic Steering. Bovendien zijn alle motoren in de reeks zuiniger geworden en stoten ze minder CO2 uit, ondanks dat het vermogen in een aantal gevallen toenam. De nieuwe generatie van de SLK-Klasse komt in het voorjaar van 2008 op de markt.

De ontwerpers hebben de tweezitter een sportievere uitstraling meegegeven. Dat is vooral te danken aan de nieuwe voorbumper met een gewijzigde luchtinlaat en de nadrukkelijker pijlvorm. De karakteristieke Mercedes-ster komt nu beter tot zijn recht. Ook de achterkant is gewijzigd. Hier valt de speciale diffusor-look aan de onderzijde op, die de auto van achteren een krachtiger uitstraling geeft. De trapeziumvormige uitlaatpijpen en de donker getinte achterlichten in AMG-stijl dragen hier eveneens aan bij. In de grotere buitenspiegels zijn pijlvormige LED-richtingaanwijzers ingebouwd. Ook de reeks leverbare lichtmetalen velgen is vrijwel volledig vernieuwd.

In het interieur zijn ook tal van details aangepast. Nieuwe elementen zijn een driespaaks stuurwiel dat is voorzien van multifunctionele schakelaars en een gewijzigd instrumentenpaneel. Indien gewenst kan het interieur worden afgewerkt met leer in de kleur "gullwing red". De naam van deze kleur is niet toevallig, want de afwerking van het interieur is in de stijl van de legendarische Mercedes-Benz 300 SL "gullwing".

Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)

Mercedes-Benz levert de nieuwe SLK met het nieuwe NTG 2.5 audio- en telematicasysteem, bekend van de nieuwe C-Klasse. Elke radio omvat een hands-free-systeem met bluetooth-technologie en een nieuwe media-interface in het handschoenenkastje, waarop mobiele audioapparaten als een iPod kunnen worden aangesloten en vervolgens via het audiosysteem van de auto kunnen worden bediend. Naast de nieuwe telematica-generatie is ook de spraakbesturing Linguatronic voor het eerst als optie in de SLK-Klasse leverbaar.

Speciaal aan de hoogtoerige sportieve V6-motor die in de nieuwe generatie van de SLK 350 zijn première beleeft, is veel aandacht besteed. Hoewel de cilinderinhoud met 3.498 cc ongewijzigd is gebleven, levert de motor nu een vermogen van 224 kW/305 pk bij 6.500 omw./min., een toename van 24 kW/33 pk in vergelijking met zijn voorganger. Het maximum koppel nam met 10 Nm toe en bedraagt nu 360 Nm bij 4.900 omw./min.

Andere aspecten die bijdragen aan het karakter van de nieuwe motor zijn het bewust sportieve motorgeluid. In combinatie met de 7G-Tronic automatische transmissie zorgt het motormanagement er ook voor dat er bij het terugschakelen tussengas gegeven wordt. Dit zorgt niet alleen voor een extra sportief geluid, maar vermindert ook de belasting voor de motor.

Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)

Ondanks de betere prestaties verbruikt de SLK 350 aanmerkelijk minder brandstof. Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik 9,5 liter per 100 km, 1,1 liter minder dan voorheen. Met 7G-TRONIC ligt het verbruik op 9,2 liter per 100 km, een besparing van 0,9 liter. Dat betekent tevens een reductie van de CO2-uitstoot van 28 g/km bij de handgeschakelde versie (nu 227 g/km) en een reductie van 23 g/km tot 219 g/km bij de uitvoering met automaat.

Naast de genoemde uitvoeringen omvat het leveringsprogramma van de nieuwe SLK-Klasse nog drie motorvarianten om uit te kiezen. Zo is het vermogen van de viercilinder compressormotor met 15 kW/21 pk toegenomen tot 135 kW/184 pk. Het koppel nam toe van 240 Nm tot 250 Nm, terwijl het verbruik met 1,0 liter daalde tot 7,7 liter per 100 km. De CO2-uitstoot daalde met 27 g/km tot 182 g/km.

De motor in de SLK 280 werd zuiniger en daardoor schoner. Het verbruik werd met 0,4 liter verminderd tot 9,3 liter per 100 km, dat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 220 g/km, 11 g minder dan tot dusver. De bekende 5,5-liter motor in de SLK 55 AMG levert een vermogen van 265 kW/360 pk en een maximum koppel van 510 Nm.

Mercedes-Benz SLK (2004 - 2011)

De drie nieuwe SLK-modellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl de SLK 55 AMG standaard wordt uitgevoerd met de 7G-TRONIC automatische transmissie. Op de SLK 200 Kompressor is een vijftraps automatische transmissie leverbaar als optie, terwijl de zescilinder-modellen SLK 280 en SLK 350 optioneel eveneens kunnen worden geleverd met 7G-Tronic of naar keuze 7G-TRONIC Sport met stuurschakeling.

Een nieuw ontwikkelde Dynamic Steering met variabele stuurbekrachtiging is leverbaar als optie (standaard op de SLK 55 AMG). De Dynamic Steering is gebaseerd op de tot dusver toegepaste snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en werkt volledig mechanisch, zodat ingewikkelde regelaars en sensoren overbodig zijn. Dankzij een nieuwe tandheugel verandert de stuurverhouding evenredig met de stuuruitslag. Rondom de middenpositie is de besturing indirect voor optimale stabiliteit in rechte lijn en daardoor een veilig rijgedrag bij hoge snelheden. Vanaf een stuurhoek van vijf graden neemt de verhouding zeer snel toe, waardoor de besturing veel directer aanvoelt. Zo is het aantal omwentelingen van het ene uiterste naar het andere zo'n 25 procent minder.