13 december 2007
 

Volkswagen

Volkswagen toont zes milieuvriendelijke voertuigen in Shanghai

13 december 2007 | Volkswagen legt zich naar eigen zeggen steeds nadrukkelijker toe op de ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijfsystemen. Vorbeelden hiervan zijn de Tiguan HyMotion en de Passat Lingyu met brandstofcel. Deze twee wereldprimeurs namen deel aan de Challenge Bibendum 2007, de groene autorace in Shanghai. Tijdens deze race toonde Volkswagen zes innovatieve en milieuvriendelijke modellen.

De eerste wereldprimeur van Volkswagen in Shanghai was de Tiguan HyMotion, een versie die voorzien is van een brandstofcel die op waterstof werkt en energie levert aan de elektromotor. De Tiguan HyMotion is een voorbeeld van de voortvarendheid waarmee de researchafdeling van Volkswagen opereert: de productieversie van de Tiguan, met conventionele motortechniek, is nog maar net geïntroduceerd of het eerste exemplaar met brandstofcel staat al gereed.

Volkswagen

Ook de Passat Lingyu, de tweede VW-wereldprimeur in Shanghai, is een Zero Emission auto en zijn tijd vooruit. Dit door Volkswagen in samenwerking met de Chinese Tongji Universiteit ontwikkelde prototype met brandstofcel maakt duidelijk dat Volkswagen op alle continenten met deskundigen samenwerkt om nieuwe oplossingen voor een schone toekomst te ontwikkelen.

Aan de Challenge Bibendum 2007 nam ook de Jetta BlueTDI deel. Onder de motorkap van deze Jetta ligt een moderne dieselmotor. Deze is uitgerust met NOx-katalysator welke de NOx-uitstoot met wel 90% reduceert. De BlueTDI techniek maakt in 2008 zijn debuut op de Amerikaanse markt en zorgt voor een forse brandstof besparing: tot wel 35 procent ten opzichte van een vergelijkbare benzinemotor.

Volkswagen

Bij de Challenge Bibendum 2007 was ook nog een speciale Passat met een experimentele krachtbron te zien: de met een compressor en turbo uitgeruste TSI EcoFuel. Zijn motor loopt op aardgas (CNG) en is niet alleen schoon en zuinig, maar dankzij zijn forse koppel en hoge prestatiepotentieel ook nog eens heel dynamisch.

Hoe een krachtbron die de beste eigenschappen van een benzinemotor en dieselmotor in zich verenigt eruitziet, laat de Touran CCS (Combined Combustion System) zien. Zijn motor presteert nagenoeg zonder CO2-uitstoot wanneer hij loopt op de synthetische brandstof SunFuel, een dieselbrandstof op basis van biomassa.

Volkswagen

Met aandrijfconcepten zoals de brandstofcel, de BlueTDI, de TSI EcoFuel en de CCS-motor liet Volkswagen in Shanghai zien dat het merk hard werkt aan een schone toekomst.

Volkswagen Volkswagen Volkswagen Volkswagen Volkswagen
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!