4 december 2007
 

DuPont Global Color Popularity Report

DuPont maakt bekend wat de populairste kleuren zijn voor auto's

4 december 2007 | Volgens het DuPont 2007 Global Color Popularity Report is zilver niet langer de onbetwiste kleurenkampioen van de autowereld. Na zeven jaar op de eerste plaats, was zilver dit jaar in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld met wit/witparelmoer, want dat was de favoriete kleur voor voertuigen in een belangrijke regio en twee landen. In Europa blijft zwart het meest populair (25 procent van de auto's), na zilver. In Noord-Amerika eindigden wit/witparelmoer, zilver en zwart/zwart met effect nagenoeg gelijk, hoewel wit/witparelmoer de eerste plaats veroverde, volgens het rapport dat is uitgegeven door de Automotive Systems business van de onderneming.
DuPont Global Color Popularity Report

DuPont volgt al meer dan 55 jaar kleurenstatistieken en maakt veranderingen bekend in trends wat betreft kleurvoorkeur. Dit jaar ziet DuPont wit/witparelmoer als een kleurtrendsetter en het bedrijf verwacht dat het nieuwe zwartmetallic en andere kleureffecten in de loop der tijd aan populariteit zullen winnen. Rood blijft terrein winnen en zorgt in bijna alle segmenten voor een levendiger kleurenpallet.

DuPont Global Color Popularity Report

"Onze klanten willen natuurlijke kleuren en effecten, inclusief een matte afwerklaag en warme neutrale kleuren met effect", zei Karen Surcina, color marketing and technology manager van DuPont Automotive Systems. "De toename in populariteit van wit/witparelmoer en de langdurige voorkeur voor zilver lijken erop te duiden dat we een opvallende verandering in de favoriete kleuren kunnen verwachten".

DuPont Global Color Popularity Report

"We zijn niet verbaasd dat DuPont's rapport dit jaar een stijging van wit/witparelmoer meldt", zei Leatrice Eiseman, executive director van het Pantone Color Institute en schrijver van Color: Messages and Meanings. "Het is in lijn met de wereldwijde trends op het gebied van woninginrichting, mode, consumentenproducten en industrieel design waar we een terugkeer zien naar wit, als een zuiverende kleur voor een verandering, een kleur van puurheid en minimalisme", vervolgt Eiseman. Wit wordt ook gezien als een modestatement. De auto waarin men rijdt is een modestatement en de voorkeur van consumenten voor de kleur wit sluit daarop aan. Witparelmoer is een combinatie van heel veel kleuren, zodat het lijkt of de kleur steeds verandert, verschillende lagen wit reflecteert.

DuPont Global Color Popularity Report

Dit jaar geeft het DuPont Global Color Popularity Report een overzicht van kleur per voertuigsegment, maar ook per geografische regio. Nieuw voor 2007 is dat de populariteitsgegevens voor autokleuren in Mexico en Brazilië voor het eerst apart beschikbaar zijn. Het rapport blijft de gezaghebbende standaard voor de industrie om kleurtrends voor voertuigen te analyseren en te voorspellen, op basis van keuzes die consumenten maken. Het DuPont onderzoek dient als een benchmark voor de auto-industrie. De invloed ervan reikt verder dan de auto-industrie en bestrijkt ook woninginrichting, elektronica en mode.

DuPont Global Color Popularity Report

Kleurenpopulariteitsgegevens per regio en voor geselecteerde landen:

  • Noord-Amerika: Wit/witparelmoer bleek het populairst met 19 procent van de markt en 26 procent van de markt voor de truck/SUV-categorie. Wit/witparelmoer en zwart eindigden gelijk voor het segment luxewagens in Noord-Amerika, terwijl zilver op kop ging in de segmenten intermediate/CUV en compact/sport. De populariteit daalde het afgelopen jaar echter zo'n 5 procent sinds de uitgave van het DuPont rapport in 2006.
  • Mexico: Ook daar wit/witparelmoer op kop, met 32 procent van de totale markt in dat land. Grijs en rood nemen in Mexico de tweede en derde plaats in met respectievelijk 15 en 13 procent.
  • Brazilië: In dit land, dat voor het eerst als een onafhankelijk segment in het rapport is opgenomen, is zilver de populairste kleur, met 34 procent van de markt. Zwart neemt op ruime afstand de tweede plaats in met 23 procent en grijs eindigt als derde, met 15 procent.
  • Europa: Zwart is onmiskenbaar de populairste kleur, met ongeveer 25 procent van de markt, zilver achter zich latend en een groei van 1 procent vergeleken met het rapport van vorig jaar. Zwart is de duidelijke leider in elk voertuigsegment in Europa, behalve in de MPV-categorie, waar het de derde plaats bezet. Vergelijkbaar met de smaak van de Amerikanen, wint zwartmetallic met speciale effecten terrein. Er lijkt een voorkeur te ontstaan voor grijstinten en heldere basiskleuren zoals blauw en rood.
  • Japan: Wit/witparelmoer is met 24 procent het populairst, net als vorig jaar. Zilver is een goede tweede met 22 procent, 5 procent lager in vergelijking met vorig jaar. Net als in Noord-Amerika staat ook in Japan zilver aan kop in de segmenten intermediate en compact/sport.
  • China: Het is een spannende race tussen zilver en zwart. Zilver kwam met een verschil van slechts een percentagepunt als beste uit de bus. Wit/witparelmoer, blauw en rood completeren de top-vijf in China, gevolgd door grijs.
  • Zuid-Korea: Zilver was de leider met 39 procent van de markt. Wit/witparelmoer is goed voor 25 procent van de markt en zwart/zwart met effect voor 22 procent.
DuPont Global Color Popularity Report

DuPont is een wetenschapsbedrijf. De onderneming, die in 1802 is opgericht, benut de wetenschap naar eigen zeggen om duurzame oplossingen te creëren die het leven van de mens beter, veiliger en gezonder maken. Het bedrijf is actief in ruim zeventig landen en biedt haar afzetmarkten een producten- en dienstenpakket, onder andere op het gebied van landbouw en voedingsmiddelen, bouw en constructie, communicatie en transport.

DuPont Global Color Popularity Report DuPont Global Color Popularity Report DuPont Global Color Popularity Report DuPont Global Color Popularity Report DuPont Global Color Popularity Report DuPont Global Color Popularity Report
 
Websitewww.DuPont.com
Deel via