3 december 2007
Mazda 5 (2005 - 2010)

Mazda 5 (2005 - 2010)

Vernieuwde Mazda5 debuteert op Bologna Motor Show

3 december 2007 | Mazda introduceert begin volgend jaar een facelift van de Mazda5. De Europese premiere van de nieuwe Mazda5 is op de Bologna Motor Show en het model is in het tweede kwartaal van 2008 leverbaar in Nederland.

De Mazda5 heeft van oorsprong al een belangrijke toegevoegde waarde in de vorm van de twee schuifdeuren achter. Bij de nieuwe Mazda5 wordt het gemak van deze twee schuifdeuren verder verhoogd doordat ze naar wens in een elektrisch bedienbare versie geleverd kunnen worden. De deuren sluiten en openen in dat geval in minder dan 5 seconden en stoppen zodra er weerstand wordt ondervonden. Ze kunnen worden bediend via een knop bij de bestuurder, via de deurgrepen of via een knopje op de autosleutel.

Mazda 5 (2005 - 2010)

De 2.0 liter benzinemotor is volledig herzien en heeft nu een elektronische gasklep en sequentiële kleptiming (S-VT), waarmee het maximale koppel bereikt wordt bij een veel lager toerental. Standaard is de nieuwe Mazda5 nu voorzien van een handgeschakelde zesbak en als optie kan nu voor het eerst in de Mazda5 geschiedenis ook gekozen worden voor een vijftraps automaat. Ondanks deze versterkingen van de aandrijflijn verbruikt de 2.0 liter 4 % minder brandstof dan de huidige 2.0 liter versie, wat zorgt voor lagere gebruikskosten.

Het nieuwe DVD-navigatiesysteem is voorzien van een 7 inch multifunctioneel touch screen beeldscherm en is volledig geïntegreerd in het centrale deel van het dashboard, wat de leesbaarheid en bediening vereenvoudigt. Het systeem omvat verder een achteruitrijcamera om makkelijker te kunnen parkeren. Ook nieuw is een standaard AUX-ingang met opbergplaats voor het aansluiten van een MP3-speler op het audiosysteem, dat tevens voorzien kan worden van een in-dash 6-CD wisselaar. De nieuwe Mazda5 kan bovendien naar wens nog worden uitgerust met een Bluetooth systeem voor mobiele telefonie, dat vanaf het stuurwiel te bedienen is.

Mazda 5 (2005 - 2010)

Daarbij is de Mazda5 Facelift stiller en comfortabeler dan zijn voorganger. Een nieuw ontworpen resonantiekamer in het inlaatsysteem van de frisse lucht zorgt voor minder motorgeluid in het interieur. Ook de verbeterde velgen en het nieuw toegevoegde Thinsulate isolatiemateriaal in het interieur en het dak zorgen voor minder weggeluiden.

Nieuwe schokdempers voor en een verbeterde wielophanging claimen een verhoogde rijdynamiek en maximale stabiliteit bij hoge snelheid, terwijl een nieuwe rembekrachtiger een betere feedback en reactie van de remmen zou geven.