17 augustus 2001
Opel Signum

Opel Signum

Opel presenteert Signum2 prototype op IAA

17 augustus 2001 | Signum2 is Opel's naam voor de vernieuwende concept-car die voor het eerst aan het publiek zal worden voorgesteld op de Internationale Autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) van 13 tot 23 september 2001. De naam benadrukt zijn overeenkomst met de Signum, het prototype dat voor het eerst werd getoond op de autotentoonstelling van Genève in 1997.
Opel Signum

Het Opel-team heeft bij de ontwikkeling van de 4,64 meter lange Signum2 zich tot doel gesteld om tot een synthese te komen van schoonheid, comfort, gebruiksvriendelijkheid en veelzijdigheid. De voorwielaangedreven Signum2 combineert de elegante lijnen van een coupe met de praktische kanten van een break. Met een paar verrassende designontwerpen voor het interieur onderlijnt Opel haar reputatie van leidende Europese producent van aantrekkelijke, veelzijdige voertuigen. De Signum2 staat voor Opel's nieuwe stijl. Met zijn verrassende en vooruitstrevende ontwerp straalt hij een flinke dosis dynamiek uit. Is hij imposant zonder massief te zijn, komt hij krachtig over zonder meteen te intimideren. De verticale koplampen en de grille met zijn trapezium vorm laten zien wat Opel qua vormgeving in petto heeft.

Opel Signum

Communicatie speelt een steeds belangrijkere rol in de auto. De Signum illustreert dat met zijn uitgebreide computersystemen. Enn voor airconditioning, audio-installatie, navigatie en boordcomputer, een ander als laptop voor de bijrijder. Ook hightech: het digitale instrumentenpaneel is alleen zichtbaar als de sleutel in het contactslot wordt gestoken. Een innovatief stoelenconcept en verwijderbare opslagboxen zijn slechts twee voorbeelden die de veelzijdigheid van de wagen illustreren. Met een druk op de knop kunnen zitting en rugleuning van de achterstoelen tot op de hoogte van de taillelijn horizontaal worden geklapt. Daardoor ontstaat laadruimte onder de stoelen die volledig aan het oog is onttrokken. Van buitenaf gezien is de Signum2 dan net een tweezitter. De onder de zetels geplaatste bagage is uit het zicht en kan de veiligheid van de inzittenden niet in het gedrang brengen tijdens hevige remmanoeuvres.

Opel Signum

Dankzij de lange wielbasis van 2.380 millimeter en de korte achteroverhang straalt de Signum2 zelfs in stilstand kracht uit. Dit wordt nog versterkt door de gespierde wielkasten met 19 inch wielen met 245/35 R19 banden. Typische Opel-stijlkenmerken zijn de C-stijl en de brede, doorlopende schouders. De ontwerpers en ingenieurs hebben de B-stijl boven de taillelijn weggelaten om de auto het uiterlijk van een coupe te geven. De voorzijde van de Signum2 wordt gedomineerd door de typische Opel-grille en de verticale koplampen. Net als bij de Corsa en Speedster heeft de ontwerpstudie een vouw in het midden van de motorkap. De achterzijde valt op door zijn bijzondere achterlichten met LED-techniek, de tot ver in de bumper doorlopende achterklep en de twee rechthoekige uitlaatmonden die de gassen van de direct ingespoten V8 afvoeren. In het interieur zorgen natuurlijke materialen en zachte kleuren voor een comfortabele, exclusieve sfeer. Instappen in de Signum2 gaat heel gemakkelijk. Zodra de deurklinken worden aangeraakt draaien de voorstoelen automatisch naar de deuropening toe. Tegelijkertijd schuift het stuurwiel lager in het dashboard wat het instappen nog verder vergemakkelijkt. Zodra de bestuurder zit, komt het stuurwiel dat is ontworpen als de controlehendel van een vliegtuig, automatisch terug in positie.