14 november 2007
 

Chrysler Aspen

Two-mode Hybrid voor Chrysler en Dodge

14 november 2007 | Op de Los Angeles Motor Show (16 - 25 november aanstaande), introduceert Chrysler LLC de Chrysler Aspen en de Dodge Durango met het Two-mode Hybrid system. Dit staat voor een combinatie van een V8-benzinemotor met cilinderuitschakeling, een elektromotor en een elektronisch gestuurde continu variabele transmissie. Hierdoor gebruiken deze modellen gemiddeld 25% minder brandstof dan de uitvoeringen met alleen de benzinemotor. In de stad is een besparing tot 40% te realiseren.
Chrysler Aspen

De vierwielaangedreven SUVs, Chrysler Aspen en de Dodge Durango, zijn de eerste hybridemodellen van Chrysler LLC. Beide beschikken ze over een 5,7-liter V8 benzinemotor, een compacte elektromotor en een elektronisch aangestuurde continu variabele transmissie (ECVT). De benzinemotor is voorzien van het zogenaamde Multi Displacement System, dat afhankelijk van de (rij)omstandigheden vier cilinders uit kan schakelen ten behoeve van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij lage belasting zijn de Aspen en Durango dan feitelijk viercilindermodellen. De elektromotor is krachtig (87 pk) en compact; de complete unit neemt even veel plaats in als een conventionele, automatische versnellingsbak. Het totale vermogen van het hybridesysteem bedraagt 385 pk.

Chrysler Aspen

Het in samenwerking met Mercedes-Benz, GM en BMW ontwikkelde hybridesysteem heeft twee functioneringsmogelijkheden, vandaar de aanduiding Two-mode. Er is een modus voor lagere en hogere snelheden. Het hybridesysteem kiest automatisch en zonder dat de bestuurder daar wat van merkt de stand die op dat moment het meest geschikt is. In de eerste stand kan de auto op drie manieren worden aangedreven: alleen via de elektromotor, alleen via de verbrandingsmotor of een combinatie van deze twee. Het gebruik van de elektromotor alleen zal vooral in stadsverkeer (lage snelheden, veel afremmen en optrekken) voor komen. Onder deze omstandigheden zorgt de elektrische aandrijving niet alleen voor een brandstofbesparing van maximaal 40%, maar ook voor emissievrij rijden.

Chrysler Aspen

De tweede stand is er vooral voor omstandigheden waarbij veel vermogen gevraagd wordt zoals bij rijden op de snelweg, (hogere snelheden, veel inhalen). Welke stand ook is ingeschakeld, de kinetische energie die vrijkomt bij afremmen of uitrollen wordt door het Two-mode hybridesysteem omgezet in elektrische energie, die wordt opgeslagen in de accus. Het accupakket is zodanig in de auto geplaatst, dat interieur- en bagageruimte volledig intact blijven. Overall is dit hybridesysteem goed voor een brandstofbesparing van gemiddeld 25% ten opzichte van dezelfde autos met alleen de V8 benzinemotor.

Chrysler Aspen

Chrysler LLC ziet voor bepaalde markten en toepassingen een goede toekomst voor (gedeeltelijk) elektrische aandrijving. Voor de ontwikkeling en het op de markt brengen daarvan is het bedrijfsonderdeel ENVI opgericht. De hybride-uitvoeringen van de Chrysler Aspen en de Dodge Durango zijn de eerste auto's van Chrysler die mede met behulp van elektromotoren worden aangedreven. Op dit moment ontwikkelt ENVI ook zogenaamde Mild Hybrids. Deze modellen hebben een start/stop-systeem en een systeem dat kinetische (rem)energie omzet in elektrische energie. Deze energie kan worden opgeslagen in accus en vervolgens gebruikt worden voor het laten functioneren van bijvoorbeeld elektrische accessoires.

Chrysler Aspen Chrysler Aspen Chrysler Aspen Chrysler Aspen
 
Websitewww.chrysler.nl
Deel via