9 november 2007
Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Mercedes-Benz E-klasse nu ook als 300 Bluetec en 350 CGI

9 november 2007 | Twee nieuwe E-Klasse-modellen zijn de voorlopers van een nieuwe generatie zuinige en milieuvriendelijke modellen met benzine- en dieselmotoren. De Bluetec-technologie maakt de nieuwe E 300 Bluetec zeer schoon, terwijl koppel, zuinigheid en actieradius onveranderd blijven. Daarnaast wordt het leveringsprogramma uitgebreid met de nieuwe E 350 CGI, die wordt aangedreven door een direct ingespoten benzinemotor van de tweede generatie.

Het Bluetec-concept is gebaseerd op een reeks technische aanpassingen. Allereerst wordt de onbehandelde uitstoot door aanpassingen in de motor tot een minimum gereduceerd. Een oxidatiekatalysator en een partikelfilter zorgen vervolgens voor een nabehandeling van de uitlaatgassen. Daarna worden de stikstofoxides via Bluetec-technologie met behulp van een duurzame NOx-opslagkatalysator en een speciale SCR-omvormer (Selective Catalytic Reduction) verminderd.

Mercedes-Benz E-Klasse (2002 - 2009)

Dankzij Bluetec-technologie blijft de uitstoot van NOx zelfs nog een flink stuk onder de grenzen van de EU5-norm en kan zelfs de toekomstige EU6-norm worden gehaald. In Europa levert Mercedes-Benz de nieuwe E 300 Bluetec naast de E 320 CDI, die in het programma blijft. Het iets lagere maximum vermogen van de nieuwe Bluetec-uitvoering, 155 kW/211 pk in plaats van 165 kW/224 pk, is het gevolg van de maatregelen die zijn gericht op minder uitstoot en een lager verbruik. Tot deze maatregelen behoren de toepassing van speciale piezo-elektrische injectoren, een lagere compressieverhouding en een iets gewijzigde afstelling van de turbocompressor en de terugvoering van de uitlaatgassen. Het koppel van 540 Nm, beschikbaar tussen de 1600 en 2400 omw/min, blijft ongewijzigd. Het brandstofverbruik van de E 300 Bluetec volgens NEDC-norm ligt tussen de 7,2 en 7,5 liter diesel per 100 kilometer. De E 300 Bluetec is leverbaar al ssedan vanaf € 68.500 inclusief BTW en BPM, de levering start begin 2008.

Naast de E 300 Bluetec breidt Mercedes-Benz het modelprogramma uit met de E 350 CGI, die is voorzien van een direct ingespoten benzinemotor met een verbrandingsproces dat wordt bepaald door de inspuiting. Deze krachtbron werd in het voorjaar van 2006 voor het eerst getoond in de CLS 350 CGI en is nu ook voor de Limousine- en Estate-uitvoeringen van de E-Klasse leverbaar. In vergelijking met de E 350, waarvan de levering wordt voortgezet, heeft de 215 kW/292 pk sterke V6-motor 20 pk meer vermogen en 15 pk meer koppel (365 Nm), terwijl het brandstofverbruik tien procent lager ligt. Volgens het NEDC-gemiddelde verbruikt de E 350 CGI Limousine, die van 0-100 km/u accelereert in 6,8 seconden, 8,7 liter benzine per 100 kilometer. Bij beide modellen is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 250 km/u. De E 350 CGI is verkrijgbaar als Limousine en Estate, prijzen beginnen vanaf € 70.400 incl. BTW en BPM.