8 november 2007
Chevrolet Aveo sedan (2006 - 2011)

Chevrolet Aveo sedan (2006 - 2011)

GM en UkrAVTO beginnen productie van Chevrolet in Polen

8 november 2007 | De eerste Chevrolet die in de Europese Unie is gebouwd rolde deze week van de assemblagelijn in de FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) fabriek in Warschau. De compacte vierdeurs sedan zal volgend jaar zomer gezelschap krijgen van nieuwe drie- en vijfdeurs versies. Wanneer de productie volgend jaar op zal lopen naar zo'n 60.000 eenheden en in 2009 naar ruim 100.000 geproduceerde auto's, zal de in Polen geproduceerde Aveo een belangrijke bijdrage leveren aan het voldoen aan de vraag in geheel Europa.

De fabriek van FSO in Warschau waar de Chevrolet Aveo wordt gebouwd is eigendom van de langdurige partner van General Motors in de Oekraine, UkrAVTO, die ook verantwoordelijk is voor de leiding. General Motors en UkrAVTO hebben hun intentie uitgesproken in de fabriek een productie joint venture op te richten. De overeenkomst, die de komende maanden zal worden afgerond, voorziet er in dat 60 procent van de aandelen in de joint venture in handen komen van UkrAVTO Corporation en 40 procent in handen van de Zuid Koreaanse tak van General Motors, GM Daewoo.

Chevrolet Aveo sedan (2006 - 2011)

UkrAVTO produceert en distribueert al Chevrolet-modellen in de Oekraine, waar het merk een marktaandeel heeft van meer dan 8 percent. Volgens Eric Stevens, GM Europe's Vice President Manufacturing, "geeft onze huidige krachtige samenwerking met UkrAVTO en de eigen ervaring van General Motors in het produceren van auto's in Polen ons het vertrouwen om deze volgende belangrijke stap te nemen. Onze ervaring sinds 1998 in de Gliwice-fabriek in Zuid Polen is buitengewoon positief. We zijn vol vertrouwen dat de fabriek in Warschau auto's met een zelfde en hoogkwalitatief niveau zal leveren".

Chevrolet heeft een lange traditie met het produceren van auto's in Polen. De eerste Chevrolet-modellen werden in 1928 gebouwd in een fabriek in Warschau, terwijl in 1937 in de voorstad Wola in een tweede fabriek werd begonnen met de productie van auto's. In die tijd werden de Poolse medewerkers getraind door General Motors International A/S in Kopenhagen. In Wola werden vierdeurs modellen als de Master Sedan, de Master De Luxe, de Master Touring Sedan en de Imperial Limousine gefabriceerd.