15 januari 2003
 

Subaru Impreza (2000 - 2007)

subaru impreza ingrijpend vernieuwd

15 januari 2003 | De Subaru Impreza heeft een ingrijpende facelift ondergaan. Zowel het uiterlijk als de techniek zijn onder handen genomen. De nieuwe Impreza is veiliger dan voorheen maar moet tegelijkertijd nog beter presteren. Ook de handelbaarheid en het uitrustingsniveau zijn naar een hoger plan getild.

De frontpartij van de Subaru Impreza AWD is volledig vernieuwd. De voorkant van de Impreza AWD 2003 heeft iets zachtere vormen gekregen, met behoud van de expressie die nu eenmaal bij de Impreza hoort. De heldere koplampglazen voegen zich naadloos in de vorm van de licht uitgewelfde voorschermen en de wat scherper aangezette motorkap. Kleine uitsparingen voor de grootlichtsectie van de koplampen in het bumperstuk (met geïntegreerde voorspoiler) geven de Impreza AWD 2003 een eigentijds accent. Niet alleen is de auto hiermee optisch evenwichtiger geworden, er is ook in aerodynamisch opzicht winst geboekt. De vernieuwde vorm van bumper en motorkap zorgt er ook voor dat de krachten die vrijkomen bij een onzachte aanraking met een voetganger/fietser zoveel mogelijk worden geabsorbeerd. Bovendien is de Impreza AWD 2003 voorzien van speciale ruitenwissers die een geprogrammeerd breekpunt hebben, waardoor het risico op het oplopen van hoofdwonden bij een voetganger of fietser aanzienlijk wordt verkleind.

Uiteraard is er bij de nieuwe Impreza AWD-modellen ook aan een optimale bescherming van de inzittenden gedacht. Zij zijn geheel omhuld door een sterke kooi die is opgebouwd uit 'ringen'. Deze kooi beschermt het interieur rond de deurstijlen, aan de achterzijde, in de deurframes en in het dak tegen krachten uit alle richtingen. Verder is de nieuwe Impreza onder meer voorzien van een schokabsorberend rempedaal, om bij frontale botsingen het gevaar van verwondingen aan de (onder)benen van de bestuurder te verminderen. Het gehele Impreza-leveringsprogramma is uitgerust met airbags voor bestuurder en voorpassagier. Ook is voor hen voorzien in gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Het remsysteem mag eveneens gezien worden; zo beschikken alle uitvoeringen over geventileerde schijfremmen voor (WRX en WRX STi: ook achter). De meeste uitvoeringen van de Impreza AWD zijn voortaan voorzien van nieuw ontwikkelde, actieve anti-whiplash hoofdsteunen. Achterin zijn drie driepuntsgordels voorhanden, evenals Isofix-bevestigingspunten voor de verantwoorde montage van kinderzitjes.

Alle Impreza AWD 2003-uitvoeringen, van de 1.6 TS tot de 2.0 WRX (Sedan en Plus), hebben met elkaar gemeen dat ze aan de basis liggen van een succesvolle rallyauto. Dit heeft te maken met de algehele structuur van de Impreza AWD. Het kloppend hart daarin is de boxermotor. De liggende cilinders geven de auto een laag zwaartepunt, en zowel de aandrijflijn als het onderstel kenmerken zich door volledige symmetrie. Niet alleen rallyrijders in het Wereldkampioenschap Rally, maar ook diegenen die met hun Impreza AWD op wintersport gaan of aan het dagelijkse woon-werkverkeer deelnemen ondervinden hiervan de voordelen. Want met permanente vierwielaandrijving (AWD) en de optimale stuureigenschappen biedt elke Impreza AWD een enorme extra dosis actieve veiligheid.

Subaru Impreza (2000 - 2007)

De Impreza WRX, die uiterlijk onder andere herkenbaar is aan de luchthapper op de motorkap, 17 inch lichtmetalen wielen en een sportuitlaat, heeft met 225 pk/165 kW (voorheen 218 pk/160 kW) iets meer vermogen gekregen. Bovendien werd door de verbeterde ademhaling van de motor een betere respons op gaspedaalbewegingen gerealiseerd, terwijl het brandstofverbruik met enige procenten is afgenomen. Verder is door een verfijnde afstemming van de wielophanging de 'handling' van de auto verbeterd en werd iets meer stuurprecisie verkregen. De 265 pk/195 kW sterke Impreza WRX STi heeft een meer rigide voorwielophanging, wat de auto volgens Subaru een graadje 'scherper' maakt dan hij was. De WRX STi is een door Subaru Tecnica International doorontwikkelde WRX, die zowel qua uiterlijk (zie de grote achterspoiler) als waar het de hardware betreft nauwelijks afwijkt van de World Rally Cars. De WRX STi-uitvoering werd onder dezelfde omstandigheden getest en geperfectioneerd als de WRC-auto's van het Subaru World Rally Team.

Subaru past een AWD-systeem van de laatste generatie toe, waarbij alles draait om een centraal differentieel met visco-koppeling. Daarmee wordt het draaimoment verdeeld over de voor- en achteras, afhankelijk van de grip die de wielen hebben. De Subaru Impreza Sedan en de vijfdeurs Plus zijn als vanouds leverbaar met drie zestienkleps boxermotoren: een 1,6 liter, een atmosferische 2,0 liter en de 2,0 liter turbomotor. Laatstgenoemde levert 225 pk/165 kW (7 pk meer dan voorheen) in de WRX en 265 pk/195 kW in de WRX STi. De AWD-techniek is in de 1.6 (95 pk/70 kW) en 2.0-versies zonder turbo (125 pk/92 kW) te combineren met een elektronisch gestuurde, adaptieve viertraps automatische transmissie.

De vijfdeurs Impreza Plus kan volgens de makers qua ruimte en veelzijdigheid wedijveren met een volwaardige stationwagen. De laadruimte die onder meer dankzij de compacte wielophanging groot en regelmatig van vorm is, kan worden uitgebreid door een in twee delen (60/40) neerklapbare achterbank. Onder de laadvloer bevindt zich een speciale opbergruimte voor een paraplu. Ook het afdekscherm voor de bagageruimte heeft hier een eigen plek. Overigens zijn alle 2,0 liter Sedan-versies standaard uitgevoerd met een skiluik achter de middenarmsteun in de achterbankleuning. Alle zitplaatsen zijn voorzien van hoofdsteunen (bij de Sedan achter geïntegreerd) en de voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar. In de Impreza WRX wordt het sportieve karakter benadrukt met kuipstoelen voor, geperforeerde lichtmetalen pedalen, een Momo sportstuur, een lederen pookknop, een centraal geplaatste toerenteller en speciale meteromlijstingen.