5 november 2007
Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution

Nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution debuteert in Bologna

5 november 2007 | Het Europese avontuur voor de Mitsubishi Lancer Evolution begint in het Italiaanse Bologna. Op de 2007 Bologna Motor Show wordt de totaal nieuwe Lancer Evolution voor het eerst op Europese grond aan pers en publiek getoond. In Nederland zal de Lancer Evolution medio 2008 op de markt verschijnen.

De jongste generatie van de Lancer Evolution is immers procent nieuw en gebaseerd op het "Project Global" platform van Mitsubishi Motors. Dit platform vormt op dit moment al de basis voor de totale Lancer-familie, de nieuwe Outlander en de (alleen in Japan leverbare) Delica:5 MPV/SUV-crossover.

De nieuwe Mitsubishi Lancer Evolution is ontwikkeld als topmodel van de Lancer-familie en is hierin volledig geïntegreerd. Dit in tegenstelling tot de vorige generaties, die separaat werden ontwikkeld en dus meer in naam dan in techniek tot de Lancer-familie behoorden. Bij de nieuwe generatie is die familiegelijkenis ook terug te vinden in het uiterlijk: hij deelt de scherpe lijnen van zijn Lancer-broertjes. Wel is alles aangepast op zijn dynamische taken. Vandaar dat de Evolution de eerste Lancer is met de nieuwe merkeigen Jet Fighter-grille, in dit geval met het meest agressieve design.

De nieuwe Evolution beschikt over intelligente koppel- en vermogensverdeling over de vier aangedreven wielen, S-AWC (Super All wheel Control) genoemd, en de supersnel schakelende Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission) zesversnelingsbak met dubbele koppeling (naar keuze handmatig of automatisch schakelend).

Mitsubishi Lancer Evolution

Extra veiligheid en controle komen van systemen als Active Stability Control, het Active Center Differential dat de verdeling van de aandrijfkrachten optimaliseert om stuurrespons en tractie in de juiste balans te houden, Active Yaw Control dat hogere bochtsnelheden mogelijk maakt en het Sport Anti-lock Brake System. Ook andere veiligheidssystemen, zoals twee tweetraps SRS-airbags, een SRS-knie-airbag, AFS (Adaptive Front Lighting System) en regen- en lichtsensoren ontbreken niet op de nieuwe Lancer Evolution.

Kloppend hart van dit alles is een nieuwe tweeliter viercilinder 16-kleps DOHC MIVEC-turbomotor, met high-performance turbolader. Dit blok levert niet alleen meer kracht (295 pk) over een breder toerenbereik en meer koppel (422 Nm bij 3.500 tpm) dan zijn voorganger, maar is ook lichter en heeft een betere turborespons.

De Mitsubishi Lancer Evolution zal medio 2008 in Nederland te koop zijn in twee uitvoeringen, de GSR en de RS, een basismodel voor gebruik als wedstrijdauto, voorzien van handgeschakelde vijfbak en minder uitrusting (bijvoorbeeld alleen SRS-bestuurdersairbag) om gewicht te besparen. Prijzen zijn nog niet bekend.