15 oktober 2007
Lexus GS

Lexus GS

Lexus GS ondergaat facelift

15 oktober 2007 | De derde generatie van de GS was de eerste productieauto die is ontwikkeld volgens de L-finesse designfilosofie van Lexus. Nu introduceert Lexus een vernieuwde versie van de GS.

De GS 460, de opvolger van de GS 430, is uitgerust met een nieuwe 4.608 cc V8 krachtbron. Deze nieuwe motor levert met een maximaal vermogen van 347 pk/255 kW, 23% meer vermogen dan zijn voorganger. De acceleratie van 0-100 km/h is met 0,3 seconden teruggebracht naar 5,8 seconden. De emissies van deze krachtbron liggen veel lager dan die van de GS 430. Zo is de CO2-uitstoot met 11 g/km gereduceerd tot 258 g/km. De nieuwe V8 beschikt over een tweetraps inlaatsysteem met compacte luchtfilters en een Acoustic Control Induction System (ACIS) voor een optimale lucht/brandstofverhouding. Dankzij de combinatie van het D-4S (direct 2/2 ingespoten viertakt, Superior-versie) stoichiometrische directe inspuitingssysteem en Dual VVT-i van Lexus wordt het beste van directe en indirecte inspuiting samengebracht. Dit levert een hoger motorvermogen op en minder emissies.

Lexus GS

De nieuwe V8 is gekoppeld aan een automatische transmissie met 8 versnellingen, analoog aan de Lexus LS 460. Het nieuwe hydraulische systeem maakt sneller en subtieler schakelen mogelijk. Dankzij de beperking van bijgeluiden en trillingen is deze nieuwe transmissie tevens de soepelste en stilste die ooit door Lexus is ontwikkeld.

De GS 450h is leverbaar met run-flat-banden en een actief stabilisatorsysteem, dat is voorzien van stabilisatorstangen met variabele torsie voor perfecte handelbaarheid en nauwkeurige stuurreacties in bochten, zonder dat er concessies worden gedaan aan de rechtuitstabiliteit en het comfort van de Lexus. Het systeem werd met de LS 600h geïntroduceerd in Europa en heeft een servo, die centraal op de stabilisatorstangen voor en achter is geplaatst. De servo omvat een borstelloze gelijkstroommotor met reductietandwiel. Deze oefent koppel uit op de linker- en rechtergedeelten van de stabilisatorstang. De systeem-ECU berekent het benodigde koppel op basis van de stuurhoek en de rijsnelheid, die door sensoren worden geregistreerd. De torsie wordt onafhankelijk overgebracht op de stabilisatorstangen voor en achter. Het vermindert overhellen van de auto en draagt bij tot een verbeterde stabiliteit, superieur bochtenwerk en perfecte stuurreacties. Om onnodig energieverbruik tegen te gaan, wordt het actief stabilisatorsysteem niet ingeschakeld tijdens rechtuitrijden.

Lexus GS

De GS 300 is leverbaar met nieuw vormgegeven 17 en 18 inch velgen en is standaard uitgerust met Active Variable Suspension (AVS). De bestuurder kan dankzij dit systeem de rijeigenschappen van de GS 300 aanpassen aan de hand van twee demperinstellingen (Normal en Sport), die zorgen voor verbeterde handelbaarheid en controle. AVS regelt in beide standen automatisch en doorlopend de wielophanging van alle vier de wielen. Bij hard remmen voorkomt het systeem duikeffecten waardoor de optimale grip wordt behouden, hetgeen een positieve invloed heeft op de remweg.

De GS 300 is ook standaard uitgerust met het Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM) van Lexus, dat zorgt voor verbeterde prestaties, Traction Control en stabiliteit. VDIM combineert de actieve veiligheidssystemen Anti-Lock Brakes (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), Traction Control (TRC) en Vehicle Stability Control (VSC) met Electronic Power Steering (EPS) en werkt op basis van gegevens die worden geregistreerd door strategisch geplaatste sensoren in de auto. Grote voordeel van VDIM is dat het proactief werkt, in tegenstelling tot andere systemen die op de markt.

Lexus GS

Dankzij de verbeterde aerodynamica is de gecombineerde CO2-emissie van de GS 300 met bijna 4% teruggebracht naar 226 g/km. De vernieuwde GS-serie heeft ook wat uiterlijk betreft zowel van binnen als van buiten een aantal subtiele wijzigingen ondergaan. De grille en koplampen onderscheiden zich duidelijk van de vorige uitvoering, de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de buitenspiegels en de achterbumper is lager uitgevoerd in verband met een verbeterde aerodynamica. Er zijn drie nieuwe carrosseriekleuren waaronder Black Opal, een kleur die exclusief is voorbehouden aan de hybride GS 450h.

Het schakelpatroon van de selectiehendel is opnieuw ontworpen, de schakelinrichting en instrumenten zijn verbeterd, er is een extra audio-aansluiting voor externe apparaten toegevoegd en semi-aniline lederen bekleding is eveneens leverbaar.