8 januari 2003
Lexus RX (2003 - 2009)

Lexus RX (2003 - 2009)

lexus toont vernieuwde rx300 tijdens detroit motorshow

8 januari 2003 | Recentelijk werd tijdens de North American International Motor Show de nieuwe Lexus RX330 gepresenteerd. Dit evenement gaat vooraf aan de presentatie van de Europese versie -de RX300-, die op 4 maart 2003 zal plaatsvinden op de Autosalon van Geneve. De nieuwe RX300 heeft volgens de ontwerpers vooruitgang geboekt op het gebied van rijeigenschappen, veiligheid en finesse.

De RX300 deelt stylingkenmerken met andere modellen van Lexus, met name het kenmerkende ontwerp van de C-stijl. De grille en de koplampen vergroten de gelijkenis met het huidige model. De vorm verbergt op een intelligente manier dat de auto groter en ruimer is dan de meeste concurrerende modellen. Met een lengte van 4.740 mm is de nieuwe Lexus RX300 165 mm langer dan zijn voorganger en 25 mm breder, waardoor 100 mm meer wielbasis beschikbaar is voor extra bagageruimte. Ondanks de grotere lengte is de draaicirkel van de auto teruggebracht tot 11,4 m. De vormgeving van de achterzijde wordt versterkt door een zeshoekige achterruit, gecombineerd met een geïntegreerde achterspoiler en remlichten die beschikken over de nieuwste LED-technologie (light emitting diode) in plaats van traditionele gloeilampen.

Achter wordt gebruik gemaakt van een wielophanging met dual-link veerpoten in combinatie met een nieuw ontwerp achteras met een grotere stijfheid. Ook de veren en schokdempers hebben een nieuw ontwerp om te zorgen voor een vlakkere rit. Bovendien zorgt een nieuwe luchtvering op 4 wielen naar verluidt voor betere prestaties en meer finesse. Samen met een self-levelling-functie en de drie standen waarmee de rijhoogte ingesteld kan worden binnen een bereik van 55 mm, verbetert deze optionele voorziening de controle over de auto. In de stand 'Lo' wordt de rijhoogte met 15 mm verlaagd voor een beter rijgedrag, terwijl de stand 'Hi' het voertuig 30 mm optilt, voor onverhard terrein. Bij een snelheid boven 100 km/h laat de luchtvering de auto 15 mm zakken voor een betere stabiliteit bij hoge snelheid. Als de motor uitgeschakeld is, gaat de nieuwe RX300 automatisch naar de stand 'Access'. De auto wordt dan 25 mm verlaagd, zodat bestuurder en passagiers gemakkelijk in en uit kunnen stappen.

Lexus RX (2003 - 2009)

De Europese RX300 beschikt over een verder ontwikkelde versie van de dwarsgeplaatste 3,0 liter V6-motor, die in de eerste RX300 zit. Door een verfijning van het in- en uitlaatsysteem is het vermogen toegenomen van 148 kW/201 pk tot 150 kW/204 pk. Dankzij een combinatie van deze verbeteringen aan de motor, een meer aerodynamische carrosserie en hoogwaardigere banden is de topsnelheid verhoogd van 180 naar 200 km/h. Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe automatische transmissie met vijf versnellingen. Behalve een sequentiële stand waarin met de hand geschakeld kan worden, biedt de transmissie ook een beter brandstofverbruik op de snelweg; van 13,0 liter per 100 km voor de eerste generatie RX300, naar 12,2 liter per 100 km voor het nieuwe model. Hierdoor voldoet de nieuwe Lexus RX300 ook aan de emissienorm EURO IV. De nieuwe versnellingsbak wordt gecombineerd met een nieuwe aandrijflijn waarin de verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen elektronisch wordt geregeld door de Traction Control (TRC), in plaats van de vroegere mechanische regeling door een differentieel met gelimiteerde slip. Het nieuwe TRC systeem moet voor een nauwkeurigere regeling en een optimale grip zorgen, ook in het terrein.

Voor de afwerking van het interieur is er keus uit drie kleuren die passen bij de ivoor-, zwart-, of lichtgrijskleurige lederen stoelen. Het hoofdinstrumentenpaneel dat zich voor de bestuurder bevindt, is ondergebracht in een kenmerkend ontwerp met centrale snelheidsmeter, geflankeerd door een toerenteller en een multifunctioneel display, waarop de inhoud van de brandstoftank, de motortemperatuur en de gekozen versnelling worden getoond. Het dashboard heeft een gespoten metalen rand aan weerszijden van de middenconsole, dat een 7-inch scherm bevat voor het satellietnavigatiesysteem, het begeleidingsscherm voor het achteruitrijden, de gescheiden klimaatregeling links en rechts en de bediening van het audiosysteem. Voor het hoogwaardige audiosysteem met 11 luidsprekers heeft Lexus opnieuw samengewerkt met 's werelds meest exclusieve fabrikant van audiosystemen voor in huizen: Mark Levinson.

De achterbank past qua styling bij de voorstoelen en bestaat uit twee afzonderlijke zitplaatsen en een middendeel. Zo wordt het accent gelegd op een auto met vier onafhankelijke zitplaatsen (bij de uitvoeringen waarop dit van toepassing is). Elke zitplaats kan 120 mm vooruit en achteruit worden gezet en beschikt over een verstelbare rugleuning, zodat passagiers op een luxueuze wijze moeten kunnen reizen ongeacht de staat van het wegdek. Het middelste deel van de achterbank kan worden neergeklapt om als gecombineerde armsteun en opbergvak te dienen, met twee extra grote bekerhouders als aanvulling op de drie bekerhouders voor. De middenarmsteun geeft ook toegang tot een 'skiluik' waarmee lange voorwerpen tussen de zitplaatsen op de achterbank kunnen worden geplaatst. Voor nog meer opbergruimte kunnen ook de beide zitplaatsen van de achterbank worden neergeklapt. De achterklep scharniert elektronisch in zijn geheel open of dicht en kan met de afstandsbediening worden aangestuurd. Om een veilige werking te garanderen, beschikt het systeem over een waarschuwingszoemer en contactsensoren die het openen en sluiten stoppen als er iets in de weg zit. Dit is standaard op bijna alle uitvoeringen. Voor meer gebruiksgemak wordt de rolhoes van de bagageruimte automatisch ingetrokken als de achterklep wordt geopend. Verder zijn er nog verborgen compartimenten onder de vloer van de bagageruimte, die kunnen worden geopend door op het deksel te drukken.