11 september 2007
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz werkt aan Road to the Future

11 september 2007 | Mercedes-Benz onthult tijdens de IAA 2007 in Frankfurt het resultaat van een ambitieus ontwikkelingsprogramma voor schonere en efficientere auto's. Negentien nieuwe modellen wijzen de weg naar de toekomst. Daaronder zijn zeven hybrides uit vijf modelrijen en uitvoeringen met een lage CO2-uitstoot. De marktintroducties zijn al gepland, waarbij de Smart ForTwo MHD (oktober), Mercedes-Benz E 300 Bluetec, Mercedes-Benz E 350 CGI en Mercedes-Benz C 220 CDI Estate (december) nog dit jaar komen.

Efficientere auto's die het milieu minder belasten zonder concessies op het gebied van veiligheid, comfort en rijplezier. Dat is de ambitieuze inzet van Mercedes-Benz met de ontwikkelingsstrategie "Road to the Future". De nadruk is gelegd op modulaire aandrijftechnologieen en verbrandingsmotoren met hybride-units op maat, afhankelijk van marktsegment en toepassing. Ook debuteert in Frankfurt een Mercedes-Benz met brandstofcelaandrijving, die in 2010 in productie gaat.

Mercedes-Benz toont op de IAA tevens nieuwe uitvoeringen met Bluetec-dieseltechnologie. Deze is sinds 2006 in de VS een groot succes. De zes Bluetec-uitvoeringen in Frankfurt zijn klaar om aan de strengste emissielimieten te voldoen, waaronder de toekomstige EU6-norm.

Mercedes-Benz

In december van dit jaar is de E 300 Bluetec leverbaar. Deze levert 155 kW/211 pk en 540 Nm en verbruikt 7,3 liter/100 km. In 2008 volgen de R, ML en GL 320 Bluetec met 155 kW/211 pk en 540 Nm. De R-Klasse verbruikt daarmee 7,8 l/100 km (4Matic 8,2 l/100 km). In 2009 volgt de C 250 Bluetec met een nieuwe generatie 2,2 liter dieselmotor van 150 kW/204 pk en 480 Nm. Deze versie accelereert in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 245 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 130 gr/km.

Tegelijk met de E 300 BLUETEC komt ook de E 350 CGI op de markt. De direct ingespoten V6-motor met innovatief verbrandingsproces en piezo-inspuiting is bekend uit de CLS 350 CGI. Vergeleken met de E 350 levert de motor 20 pk en 15 Nm extra en verbruikt deze met 8,7 l/100 km tien procent minder.

Dat extra kracht samengaat met een lager verbruik, bewijst de nieuwe C 220 CDI Estate. Zijn verbeterde viercilinder dieselmotor levert dertien procent meer vermogen (nu 125 kW/170 pk), achttien procent meer trekkracht (400 Nm) en verbruikt 0,8 liter minder brandstof (6,1 l/100 km). Een nog zuinigere C-Klasse met dieselmotor is een speciale versie van de C 200 CDI, die leverbaar is vanaf april 2008. Dankzij een met 15 mm verlaagde carrosserie, aerodynamische verfijningen, banden met lage rolweerstand en een geoptimaliseerde motor verbruikt deze uitvoering 5,1 liter per 100 km. Ook de CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer is zeer laag in dit marktsegment. De nieuwe C 200 CDI levert 100 kW/136 pk en 270 Nm.

Mercedes-Benz

In juni 2008 komen de A 160 CDI en B 170 NGT op de markt. De A-Klasse gaat 0,4 liter/100 km minder verbruiken dankzij talloze verfijningen. Het verbruik bedraagt 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot 119 gr/km. Na de E 200 NGT is de B 170 NGT de tweede Mercedes-Benz die zowel op benzine als aardgas kan rijden. Met aardgas in de tank is de CO2-uitstoot slechts 135 gr/km.

De komende jaren is van Mercedes-Benz een stortvloed aan geavanceerde hybride-uitvoeringen te verwachten. Achtereenvolgens komen de ML 450 Hybrid en S 400 Hybrid (medio 2009), E 300 Bluetec Hybrid en S 300 Bluetec Hybrid (2010), C 300 Bluetec Hybrid en S 400 Bluetec Hybrid (na 2010).

De ML 450 Hybrid combineert een V6-benzinemotor met een Two-Mode-Hybrid-Module met twee elektromotoren. Met deze aandrijflijn levert de SUV 250 kW/340 pk en 480 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,7 l/100 km en de CO2-uitstoot is 185 gr/km. De S 400 Hybrid verbruikt dankzij de koppeling aan een platte elektromotor 7,9 l/100 km en ook de CO2-emissie van 190 gr/km is zeer laag in deze autoklasse.

Mercedes-Benz

In de zomer van 2010 brengt Mercedes-Benz een auto met brandstofcelaandrijving op de markt. De kleinschalige productie van de B-Klasse F-Cell start begin dat jaar. Een nieuwe generatie brandstofcellen levert de aandrijfkracht. Kenmerken: compacter en krachtiger dan tot nu toe beproefde systemen en geschikt voor alledaags gebruik. De elektromotor in de B-Klasse F-Cell levert 100 kW/136 pk en 320 Nm. De emissievrije auto verbruikt, omgerekend naar dieseleigenschappen, slechts 2,9 liter/100 km, de actieradius bedraagt ruim 400 km.

In het studiemodel F 700 ligt een zeer bijzondere motor. De DiesOtto-krachtbron is ontwikkeld door Mercedes-Benz en combineert het vermogen van een benzinemotor met de trekkracht en het verbruik van een dieselmotor. De 1.0 liter viercilinder presteert net zo goed als een 3.5 V6 benzine of 3.0 V6 diesel, verbruikt 5,3 liter per 100 km en de CO2-uitstoot is 127 gr/km. Daarmee is de EU6-norm haalbaar.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via