11 september 2007
Citroen C-Cactus

Citroen C-Cactus

Citroen toont C-Cactus conceptcar op IAA

11 september 2007 | Tijdens de IAA van Frankfurt 2007 zal Citroën de C-Cactus onthullen; een milieuverantwoord conceptmodel met een hybride HDi-motor waarbij geambieerd wordt om deze berline voor de prijs van de C4 basisversie op de markt te brengen. Dankzij een vernieuwde werkwijze in het ontwerpproces wordt het gebruik van onderdelen efficienter, zonder daarbij in te boeten aan comfort, en wordt de aandacht gevestigd op milieuverantwoorde technologie, vormgeving en uitrusting.

De C-Cactus is een milieuverantwoorde auto. Hij is gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig als de plant waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van 1.180 kilo en zijn hybride HDi-aandrijving heeft de C-Cactus een verbruik van 2,9l/100 km en een CO2-emissie van 78 g/km. Toch is hij niet duurder dan een modale gezinsauto. Zijn lage productiekosten zijn te danken aan het gebruik van nieuwe materialen en een speciaal ontwikkeld ontwerpproces, waarbij minder onderdelen worden toegepast. Het interieur bestaat in totaal uit tweehonderd onderdelen, iets meer dan de helft van het aantal onderdelen in een conventionele auto van dit formaat.

Citroen C-Cactus

De C-Cactus is een auto waarbij al het overbodige is weggelaten, met een "prikkelend" design. Met zijn hoge taille en grote, 21 inch velgen heeft hij een krachtige uitstraling. Hij biedt met zijn ruime interieur het comfort voor inzittenden dat bij een gezinsauto behoort. De C-Cactus is 4,20 m lang en 1,80 m breed en de bagageruimte varieert van 500 tot maximaal 1.100 liter.

De uitrusting omvat onder andere automatische airconditioning, een hoogwaardig audiosysteem, een panoramisch glazen dak en cruise control met snelheidsbegrenzer. De kostenbesparende oplossingen die bij de C-Cactus zijn toegepast, maken het mogelijk hem te voorzien van hybride dieselaandrijving voor een prijs van de basisversie van de C4. De nadruk bij de C-Cactus ligt op voorzieningen die essentieel zijn voor het comfort van de inzittenden. Tegelijkertijd wordt gezocht naar nieuwe ontwerpvormen om te laten zien dat milieuverantwoorde en kostenbesparende maatregelen niet ten koste hoeven te gaan van comfort.

Citroen C-Cactus

De C-Cactus is tot stand gekomen dankzij een nieuw ontwikkeld proces waarbij nieuwe doelen werden nagestreefd. De Citroën-ingenieurs hebben door gebruik te maken van nieuwe technologie en innovatief design kans gezien het aantal onderdelen van de auto fors terug te brengen. Hierbij werden drie methoden gehanteerd:

  1. Het vereenvoudigen van een aantal mechanismen en onderdelen.
  2. Het samenbrengen van verschillende functies in een onderdeel.
  3. Het elimineren van onderdelen die niet van belang zijn voor het comfort van de inzittenden of voor het rijden.

Het dashboard is verdwenen en de gebruikelijke functies hiervan zijn gegroepeerd in de vaste kern van het stuurwiel en de centrale console. Deze middenconsole bevat de versnellingspook en een touchscreen waarmee de boordcomputer, navigatie en airconditioning kunnen worden bediend. De bediening van richtingaanwijzers, verlichting, ruitenwissers, claxon, snelheidsbegrenzer en cruise control vindt plaats op de vaste kern van het stuurwiel. Daar bevinden zich ook de snelheidsmeter en de controlelampjes. In de centrale console zijn bovendien twee speakers ingebouwd om te besparen op bekabeling en inbouwkosten.

Citroen C-Cactus

Een ander voorbeeld van vereenvoudiging: de voorbumper met geintegreerde koplampen heeft een identieke vorm en dezelfde afmetingen als de bumper aan de achterzijde. Dat zorgt niet alleen voor kostenbesparing door schaalvergroting, maar ook voor het eigenzinnige uiterlijk van de C-Cactus. De voorzijde bestaat uit slechts twee delen: de vaste motorkap vormt een geheel met de spatborden. Olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof kunnen worden bijgevuld door een klepje in de kap te openen.

De dieselmotor, goed voor 70 pk, wordt gekoppeld aan een elektromotor die nog eens 30 pk levert. De C-Cactus behaalt hiermee een gecombineerd verbruik van slechts 2,9l/100 km met een CO2-uitstoot van 78 g/km. In de stad is het dankzij de elektromotor zelfs mogelijk om de uitstoot tot nul te reduceren.

Citroen C-Cactus

De hybride aandrijving zorgt er bovendien voor dat bij accelereren en afremmen brandstof wordt bespaard door beide motoren te gebruiken. Naast bovengenoemde maatregelen zijn er nog meer zaken die brandstofbesparing mogelijk maken. Door de reductie van het aantal noodzakelijke onderdelen is het gewicht ten opzichte van een vergelijkbare C4 met vijftien procent teruggebracht tot slechts 1.180 kilogram. Ook werd de rolweerstand van de banden verlaagd door relatief smalle (205/45 R21) banden toe te passen. Deze banden met enorme diameter (velgmaat 21 inch) werden in samenwerking met Michelin ontwikkeld om brandstof en - dankzij het uitermate lage profiel - rubber te besparen.

De topsnelheid van de C-Cactus is opzettelijk begrensd op 150 km/h. Die keuze is er niet alleen met het oog op besparing van brandstof, maar illustreert ook de visie van Citroën dat de bestuurder van een milieuverantwoorde auto rekening houdt met zijn omgeving.