8 januari 2003
 

TVR

tvr terug in europa

8 januari 2003 | Met de komst naar de AutoRAI doet TVR de aftrap voor een rentree op het Europese vaste land. Op de stand prijkt de Tuscan die zonder meer de harten van veel autosportliefhebbers zal aanspreken. Net als de vele voorgaande modellen van TVR dat sinds 1947 hebben gedaan.

In de jaren '90 maakte TVR in Nederland furore met sportieve modellen als de Griffith en de Chimaera. Eind jaren 90 besloot TVR zich louter op de thuismarkt te concentreren. Het voldoen aan strengere emissie-eisen op het Europese vasteland zou forse investeringen vergen. Daarbij kwam dat de vraag in eigen land hoog genoeg was om de volledige productie op de thuismarkt af te zetten. Inmiddels zijn bergen werk verzet. TVR treft voorbereidingen voor een terugkeer op het Europese vasteland. De productie is gestroomlijnd dankzij het gebruik van de moderne technologie voor het vormgeven en ontwikkelen van nieuwe modellen. Handwerk vormt nog steeds het visitekaartje van TVR, maar door tal van slimme oplossingen is de efficiency verhoogd.

TVR

Na een aantal jaren afwezig te zijn geweest staat TVR nu weer met een stand op de AutoRAI, namelijk in de Europahal. Publiekstrekker op deze stand is de nieuwe, supersportieve TVR Tuscan. In de bijzonder strak gelijnde carrosserie komen de kenmerken van dit Britse merk tot in de finesses naar voren. Voor de aandrijving zorgt de jongste uitgave van de beproefde Speed Six zescilinder inlijnmotor. Met de Tuscan Speed Six belooft TVR een compromisloze sportieve tweepersoons cabriolet. De bestuurder van de Tuscan krijgt daarbij het comfort van stuurbekrachtiging. De Tuscan S is standaard voorzien van airconditioning. Ondanks deze comfortverhogende zaken is het gewicht van de Tuscan toch "maar" 1100 kilogram. Onder de motorkap huist een zescilinder lijnmotor van eigen fabrikaat. De auto is verkrijgbaar met twee motorvarianten: met een 3,6-liter motor van 350 pk (257 kW) en als S met een 390 pk (286 kW) sterke 4,0-liter motor.

Het vooruitstrevende design van het dak geeft de auto de uitstraling van een coupe. Met slechts een paar handbewegingen is het dak inclusief achterruit in de kofferbak op te bergen. De Tuscan is volledig met de hand ontworpen. Niet een computer is aan dit proces te pas gekomen. Het is dan ook begrijpelijk dat het ontwerpteam, onder leiding van Damien McTaggert, bijna twee jaar bezig is geweest de Tuscan zijn definitieve vorm te geven. TVR heeft een minimalistische aanpak voor het interieur nagestreefd. In het interieur bepaalt functie de vorm. Zo dient het gebogen aluminium deel boven het dashboard ook als versteviging van de auto en zijn de bevestigingspunten van de pedalen onbedekt. Dit laatste omdat het zonde is een dergelijk technisch hoogstandje aan het oog te onttrekken. Verder zijn de pedalen hierdoor gemakkelijk aan te passen aan de individuele wens van de berijder.

TVR
 
Websitewww.tvr.nl
Deel via