7 september 2007
Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Porsche Cayenne ook als GTS

7 september 2007 | De Porsche Cayenne is er nu ook als extra sportieve GTS. De nieuwe Cayenne GTS is 24 mm lager en heeft een tot 4,8 liter vergrote V8-motor. De bodemgroep is speciaal ontwikkeld voor de GTS. Deze variant van de Cayenne is de eerste die is uitgerust met het veersysteem van Porsche, het Porsche Active Suspension Management (PASM) met stalen schroefveren. Tot voor kort werd dit systeem uitsluitend gebruikt voor de sportauto's van Porsche.

De direct ingespoten (DFI) 4,8-liter benzinemotor van de Cayenne GTS is goed voor 405 pk (298 kW) bij 6.500 toeren per minuut. Dat is 20 pk meer dan de Cayenne S. Het koppel bleef ongewijzigd: 500 Nm bij 3.500 toeren per minuut. De GTS, de sportiefste uitvoering van de Cayenne, is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak met een kortere eindoverbrenging dan de Cayenne S (4.1:1 tegenover 3.55:1). De Cayenne GTS accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,1 seconden, ofwel een halve seconde sneller dan de Cayenne S. De nieuwe versie van de Cayenne, met Tiptronic S-transmissie, verbruikt gemiddeld 13,9 liter per 100 km (1 op 7) volgens richtlijnen van de EU.

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

De Cayenne GTS is uitgerust met het Porsche Traction Management (PTM), de permanente aandrijving op alle vier de wielen. De bodemgroep met adaptieve vering (PASM) is standaard. Als optie zijn luchtvering en het Porsche Dynamic Chassis Control-systeem (PDCC) het actief werkende stabilisatiesysteem, verkrijgbaar om het comfort te verbeteren en de handelbaarheid te verhogen. Nieuw ontwikkelde, in twaalf richtingen verstelbare sportstoelen met een combinatie van alcantara en leer accentueren het sportieve interieur.

De nieuwe Cayenne GTS is direct herkenbaar. Spatbordverbreders van 14 mm bieden plaats aan de standaard gemonteerde lichtmetalen 21-inchwielen met 295/35 R21-banden. Twee nieuwe kleuren zijn exclusief voor de GTS: GTS Red en Nordic Gold Metallic. De voor- en achterkant zijn overigens gelijk aan die van de Cayenne Turbo.

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

In februari 2008 start de levering van de auto. In Nederland zal de Cayenne GTS € 106.500,- inclusief belastingen gaan kosten.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!