5 september 2007
Audi RS6

Audi RS6

Audi RS6 Avant debuteert op IAA

5 september 2007 | Op de autoshow van Frankfurt staat de Audi RS6 Avant volop in de schijnwerpers. De Audi RS6 Avant belooft sportwagenprestaties, gebruiksgemak en een exclusieve standaarduitrusting.

De nieuwe RS6 Avant is met zijn vermogen van 426 kW/580 pk en een koppel van 650 Nm (beschikbaar tussen 1.500-6.250 t/min) de krachtigste Audi ooit. Deze cijfers komen op het conto van een 5.0 TFSI V10 biturbo-motor met directe benzine-inspuiting. Deze motor is standaard gekoppeld aan een zestraps tiptronic-versnellingsbak. De Audi RS6, die standaard met Quattro-aandrijving wordt geleverd, sprint in 4,6 seconden van 0-100 km/h en in 14,9 seconden van 0-200 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h en het gemiddelde verbruik bedraagt 13,9 l/100 km.

Audi RS6

Het onderstel van de Audi RS6 Avant is standaard uitgevoerd met Dynamic Ride Control. De basis hiervan is een diagonale verbinding door middel van olieleidingen van de schokdempers. Door de bewegingen van het koetswerk ontstaan oliestromen en die zorgen op hun beurt weer voor extra dempingskracht. Dat leidt tot meer stabiliteit, zowel in rechte lijn als in bochten en tot nog directere reacties op stuurcommandos.

De RS6 heeft standaard 19-inch wielen en een remsysteem dat in alle opzichten bedoeld is voor extreme belasting. Optioneel is een remsysteem met keramische schijven (diameter voor 420 mm, achter 356 mm) beschikbaar.

Audi RS6

De Audi RS6 Avant heeft een geheel eigen gezicht. Dat dankt hij onder meer aan de specifieke bumpers, de Xenon plusverlichting en dagrijverlichting in LED-techniek. Ook typisch RS6 zijn de forse wielkasten en de diffuser-achterbumper met ovalen uitlaatpijpen aan weerszijden.

Het interieur van de RS6 kenmerkt zich door het gebruik van exclusieve materialen als carbon, aluminium, leer en alcantara. Daarbij biedt hij gebruiksgemak: het maximale laadvolume bedraagt 1.660 liter. Om het sportieve karakter te benadrukken, is naast een rond sportstuur ook een stuur met afgeplatte onderzijde beschikbaar. Uiteraard is de Audi RS6 ook op andere fronten verregaand te personaliseren.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!