4 september 2007
 

GM HydroGen4

Op weg naar Zero Emissions met GM HydroGen4

4 september 2007 | Met de HydroGen4 stelt GM de vierde generatie van zijn brandstofceltechnologie voor. De GM HydroGen4 is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel Cell. Reeds in de herfst van dit jaar worden de eerste van deze brandstofcelprototypes op de Amerikaanse wegen losgelaten (op termijn zullen er wereldwijd ruim honderd autos rondrijden). Ze zullen deelnemen aan een uitvoerig test- en demonstratieprogramma.

De voertuigen worden aan klanten gegeven zodat GM alle aspecten van hun gebruik van de auto en het tanken van waterstof kan bestuderen. De bevindingen worden vervolgens in de verdere ontwikkeling gebruikt. Vanaf midden 2008 zullen er tien HydroGen4-voertuigen deelnemen aan dagelijkse tests in het kader van het Clean Energy Partnerschip (CEP) in Berlijn. In de tweede fase van CEP zullen klanten met diverse rijprofielen de brandstofcelvoertuigen continu testen om na te gaan hoe ze presteren in het dagelijkse verkeer.

GM HydroGen4

De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in serie geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch vermogen van 93 kW. Met de hulp van een 73 kW/100 pk asynchrone elektromotor snelt de HydroGen4 in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven auto heeft een topsnelheid van ongeveer 160 km/u.

De HydroGen4 is ontworpen voor een levenscyclus van twee jaar/80.000 km en kan starten en stoppen bij temperaturen onder nul. Dat is een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger, de HydroGen3, en een belangrijke troef voor de dagelijkse bruikbaarheid van brandstofcelvoertuigen. Deze verbetering is mogelijk dankzij een combinatie van maatregelen, inclusief thermische isolatie, waterbeheer en werkingsstrategie. De HydroGen4 heeft een tanksysteem met drie tanks met een druk van 700 bar, gemaakt van composietmateriaal in koolstofvezel. Die kunnen 4,2 kg waterstof bevatten, goed voor een actieradius van maximaal 320 kilometer.

GM HydroGen4

Het hart van de HydroGen4 is zijn brandstofcel-stack. Brandstofcellen vormen chemische energie zonder verbranding om tot elektrische energie. Via een elektrochemische reactie combineren ze waterstof en zuurstof om water te vormen en tegelijk elektriciteit te produceren.

Het elektrochemische proces in een brandstofcel werkt als volgt: waterstof op de anodekatalysator wordt opgesplitst in protonen en elektronen. De positief geladen protonen gaan door het membraan naar de kathode, terwijl de negatief geladen elektronen door een extern circuit gaan en onderweg elektriciteit produceren. Op de kathodekatalysator reageert zuurstof met elektronen en protonen om water te vormen. Een stack verbindt een groot aantal individuele cellen om zo genoeg vermogen te produceren om een elektromotor aan te drijven.

GM HydroGen4 GM HydroGen4 GM HydroGen4 GM HydroGen4
 
Websitewww.chevrolet.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!