28 augustus 2007
 

Volvo Collision Warning

Volvo remt volautomatisch

28 augustus 2007 | Volvo presenteert over twee weken in Frankfurt een nieuwe veiligheidsvoorziening: "Collision Warning" met "Auto Brake". Deze zorgt ervoor dat de auto volautomatisch afremt wanneer een aanrijding met een voorligger dreigt. Daarnaast brengt Volvo Adaptive Cruise Control met Distance Alert, dat de bestuurder helpt een veilige afstand te bewaren tot de voorganger.

CWAB maakt gebruik van een radarsensor en een camera om een voorligger te detecteren. De radar kijkt tot 150 meter ver voor de auto, terwijl de camera een bereik heeft van 55 meter. De informatie van de radar en camera wordt dan samengevoegd, waardoor het systeem efficienter functioneert. "Aangezien het systeem informatie van zowel de radar als de camera verwerkt, is de betrouwbaarheid ervan zo groot dat automatisch remmen een juiste ingreep is om een op handen zijnde botsing te voorkomen. Het systeem is geprogrammeerd om de automatische remfunctie alleen te activeren wanneer beide sensoren registreren dat de situatie kritiek is", aldus Jonas Tisell, projectmanager voor Collision Warning met Auto Brake bij Volvo Cars.

Volvo Collision Warning

Een belangrijk voordeel van de camera is de mogelijkheid om stilstaande voertuigen te detecteren en de bestuurder daarop te attenderen, waarbij het aantal gevallen van vals alarm tot een minimum beperkt blijft. "De statistieken wijzen uit dat bij de helft van alle aanrijdingen van achteren een stilstaand object betrokken is, hetgeen inhoudt dat CWAB tweemaal zoveel situaties dekt als het huidige systeem", licht Jonas Tisell toe. Omwille van wisselende rijomstandigheden en verschillen in individuele rijstijl, is de gevoeligheid van het systeem via een menu te wijzigen. Er zijn drie gevoeligheidsniveaus.

Wanneer de auto een ander voertuig van achteren nadert en de bestuurder niet reageert, begint een rode lichtbalk te knipperen in het onderste deel van de voorruit. Tegelijkertijd klinkt een waarschuwingssignaal. Dat attendeert de bestuurder erop vaart te minderen waardoor een botsing in de meeste gevallen is te voorkomen. "Het display geeft een efficiente en duidelijke waarschuwing. De rode lichtbalk die in de voorruit wordt geprojecteerd heeft dezelfde instinctieve reactie tot gevolg als wanneer de bestuurder remlichten voor zich ziet oplichten", aldus Jonas Tisell.

Volvo Collision Warning

Als de kans op een botsing ondanks deze waarschuwing toeneemt, wordt de remassistent geactiveerd. Om de reactietijd te verkorten, worden de remmen alvast klaargezet, hetgeen inhoudt dat de remblokken dicht tegen de remschijven worden gepositioneerd. De rempedaalwerking wordt tevens hydraulisch versterkt zodat er krachtig wordt geremd. Zelfs wanneer de bestuurder het rempedaal niet bovengemiddeld hard intrapt.

Indien de bestuurder zelf niet remt zodra het systeem bespeurt dat een botsing dreigt, worden de remmen automatisch geactiveerd. Auto Brake is bedoeld om de botssnelheid zoveel mogelijk te verlagen en zo het risico op verwonding van de inzittenden van beide voertuigen te verkleinen. Een verlaging van de botssnelheid van 60 naar 50 km/ uur bijvoorbeeld heeft tot gevolg dat de vrijkomende botsenergie circa 30% lager is. Dit kan voor de inzittenden het verschil maken tussen een ernstige verwonding of een relatief onschuldige afloop.

Volvo Collision Warning

Adaptive Cruise Control (ACC) werd door Volvo Cars ontwikkeld om het rijden comfortabeler te maken. Het systeem helpt de bestuurder voldoende afstand te bewaren tot de voorligger en draagt bij aan een ontspannen manier van rijden wanneer de verkeersdoorstroming sterk fluctueert. ACC maakt gebruik van een radarsensor die continu de afstand tot de voorligger(s) meet. Het systeem past automatisch de snelheid van de auto aan om te zorgen dat er voldoende afstand wordt bewaard. De bestuurder activeert de cruisecontrol, stelt de gewenste maximumsnelheid in op een waarde tussen dertig en tweehonderd kilometer per uur en kiest een tijdsinterval tot de voorligger. Er is keuze uit vijf tijdsintervallen tussen de 1 en 2,6 seconden. Wanneer de radarsensor een langzamere voorligger detecteert, wordt de rijsnelheid automatisch aangepast aan die van de voorligger, zelfs wanneer diens rijsnelheid wijzigt.

Een andere nieuwe voorziening is Distance Alert, dat de bestuurder helpt om afstand te bewaren tot de voorligger, ook wanneer de ACC niet is ingeschakeld. DA wordt geactiveerd via een toets in de middenconsole. Net als met ACC kan de bestuurder kiezen uit vijf instellingen. Indien de werkelijke tijdsinterval tot de voorligger kleiner wordt dan de ingestelde waarde, wordt de bestuurder hierover geinformeerd in het display in het onderste gedeelte van de voorruit. Indien DA al is ingeschakeld en ACC wordt geactiveerd, wordt het DA-systeem tijdelijk uitgeschakeld. Zowel ACC als DA zijn praktische hulpmiddelen voor de bestuurder om zich te houden aan de minimumafstand tot de voorligger zoals die in bepaalde landen geldt.

Volvo Collision Warning Volvo Collision Warning Volvo Collision Warning Volvo Collision Warning
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via