29 augustus 2007
Audi A4

Audi A4

Audi introduceert nieuwe A4

29 augustus 2007 | Audi introduceert de nieuwe Audi A4. Het nieuwe model beschikt over Audi drive select, directe brandstofinspuiting voor alle benzine- en dieselmotoren. De A4 komt in december op de Nederlandse markt. Zijn publieksdebuut vindt plaats op de IAA in Frankfurt.

De nieuwe Audi A4 is 4.703 mm lang en 1.862 mm breed. Het front van de nieuwe A4 valt op door een sportieve uitvoering van de single frame grille, maar ook door de koplampunits met dagrijverlichting (afhankelijk van de uitvoering in LED-techniek). De achterzijde straalt sportiviteit uit door de vlakke achterlichtunits en de recht naar achteren gerichte uitlaatpijpen die voor alle versies standaard zijn (ook TDI).

Audi A4

Er zijn twee sportief afgestemde onderstellen beschikbaar en daarnaast is er Audi drive select. Dit systeem biedt keus uit drie settings: comfort, auto of dynamic. In de laatste stand reageert de A4 sneller op bijvoorbeeld het gaspedaal, schakelt de tiptronic-versnellingsbak over bij hogere toerentallen, wordt de besturing directer en de afstemming van het onderstel steviger. Dat laatste is mogelijk door de toepassing van elektronisch instelbare schokdempers. Auto's die zijn uitgevoerd met MMI (Multi Media Interface) beschikken bovendien over een Individual-setting waarbij 24 variabelen instelbaar zijn voor een weggedrag op maat.

In het onderstel van de A4 is veel aluminium verwerkt. Dat geldt zowel voor de voorwielophanging met zijn vijf geleidearmen als voor de achterwielophanging. Dit zorgt voor een aanzienlijke verlaging van het onafgeveerde gewicht. Daarnaast kan de A4 uitgebreid worden met Audi dynamic steering. Dit systeem past de overbrenging van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid. Doordat de stuurinrichting nauw samenwerkt met het ESP kunnen bijvoorbeeld over- of onderstuurreacties in de kiem worden gesmoord: dankzij kleine maar snelle stuurcorrecties, die automatisch worden uitgevoerd, blijft de A4 stabiel als de grens tussen grip en slip in zicht komt. Naast deze meeroptie is de standaard stuurbekrachtigingspomp zo efficient dat hij het brandstofverbruik met circa 0,1 l/100 km terugbrengt.

Audi A4

Bij de introductie zijn er vijf motoren voor de nieuwe A4 beschikbaar. Zowel de diesel- als de benzinemodellen maken gebruik van directe brandstofinspuiting. De nieuwe 3.2 FSI V6 is met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min) de krachtigste motor voor de A4. Deze motor is voorzien van AVS ofwel Audi valvelift system. Hiermee kan de mate van opening van de kleppen worden gevarieerd en dat helpt bij een optimale cilindervulling. De Audi A4 3.2 FSI wordt standaard geleverd met Quattro-aandrijving. Met de handgeschakelde versnellingsbak is hij goed voor een topsnelheid van 250 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,2 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,2 l/100 km, een vermindering van 1,2 l/100 km ten opzichte van de voorganger met de 255 pk sterke motor. De Audi A4 3.2 FSI wordt medio 2008 ook leverbaar met de zestraps tiptronic automaat.

De 1.8 TFSI combineert directe benzine-inspuiting met turbotechnologie. Dat leidt tot een topvermogen van 118 kW/160 pk en een koppel van 250 Nm (tussen 1.500 en 4.500 t/min). De topsnelheid van de A4 1.8 TFSI bedraagt 225 km/h, de sprint van 0-100 km/h is in 8,6 seconden geklaard en het gemiddelde verbruik blijft steken bij 7,1 l/100 km (een winst van 1,1 l/100 km vergeleken met zijn voorganger). De turbo pakt al bij 2.000 t/min op. De Audi A4 1.8 TFSI met voorwielaandrijving is leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak of de multitronic continu variabele transmissie.

Audi A4

Voor de nieuwe A4 staan vanaf het begin drie TDI-motoren ter beschikking. De drieliter V6 (standaard met quattro) levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm. Dat leidt tot een top van 250 km/h en een 0-100 in 6,1 seconden, dat alles bij een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km. De 2.7 V6 TDI is afgeleid van de 3.0 TDI. Deze versie wordt geleverd in combinatie met voorwielaandrijving en de multitronic versnellingsbak. Het topvermogen van deze motor bedraagt 140 kW/190 pk en het koppel 400 Nm (tussen 1.400-3.250 t/min). Darmee is de 2.7 TDI goed voor een top van 226 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,6 l/100 km.

De 2.0 TDI levert een vermogen van 105 kW/143 pk en een koppel van 320 Nm (beschikbaar tussen 1.750-2.500 tpm). Daarmee is de Audi A4 2.0 TDI goed voor een topsnelheid van 215 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 9,4 seconden. Met de standaard zesversnellingsbak bedraagt het gemiddelde verbruik 5,5 l/100 km. In combinatie met de 65 liter grote brandstoftank leidt dat tot een actieradius van ruim 1.100 km. Ook dit model voldoet nu al ruimschoots aan de Euro 5 emissie-eisen. De A4 2.0 TDI is optioneel leverbaar met de multitronic-versnellingsbak.

Audi A4

Vanzelfsprekend is de nieuwe A4 ook als quattro verkrijgbaar. De 3.2 FSI en 3.0 TDI zijn standaard uitgerust met dit vierwielaandrijvingsysteem. De quattro set-up voor de A4 is extra sportief. Onder normale omstandigheden gaat 40% van de aandrijfkracht naar de voor- en 60% naar de achterwielen. Het zelfblokkerende middendifferentieel kan, als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, extra trekkracht naar de as met de meeste grip sturen.

Ongeacht de uitvoering of de aandrijvingsvorm (voorwielaandrijving of quattro) heeft de nieuwe A4 een kofferruimte van 480 liter. De laadvloer is volkomen vlak en de tilhoogte bedraagt slechts 673 mm. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt; het maximale laadvolume bedraagt 962 liter.