27 augustus 2007
 

Dodge Journey

Dodge Journey debuteert in Frankfurt

27 augustus 2007 | Dodge zet op de autotentoonstelling van Frankfurt de volgende stap in zijn modellenoffensief. De Dodge Journey, die er zijn wereldpremiere viert, is een cross-over met de praktische eigenschappen van een MPV en de veelzijdigheid van een SUV. Hij wordt leverbaar met vier- en zescilinder benzinemotoren en met een direct ingespoten diesel. Daarbij is het de eerste Amerikaanse auto die beschikbaar is met een versnellingsbak met dubbele koppeling.

De Journey is gemaakt om te reizen. Maar dan wel op de Dodge-manier. Zo is de Journey een vijfzitter met een enorme kofferruimte. Maar de Journey is er ook als 5+2. Hoeveel mensen er ook mee gaan in de Journey, ze hebben allemaal een goed uitzicht dankzij de bioscoopopstelling van de zitrijen (hoe verder naar achteren, des te hoger de zitplaats). De Journey heeft deuren die onder een hoek van maximaal 90 graden kunnen openen. Tip'n'Slide draagt bij aan een optimale toegang naar de derde zitrij: door de hendel van de zitplaatsen op de tweede rij naar voren te bewegen, vouwt de zitting op en schuift een gedeelte (2/3 1/3) van die zitrij automatisch naar voren.

Dodge Journey

Flip'n'Stow klapt de zittingen van de voorstoelen zijn naar voren en geeft dan toegang tot een ruim bagagevak, waar met gemak een paraplu, een portefeuille of een koptelefoon in past. De Journey maakt het ook mogelijk om kinderen letterlijk onder handbereik te houden: de zitting van het breedste gedeelte van de in twee delen neerklapbare tweede zitrij kan daartoe vijf centimeter naar voren worden geschoven. Door de leuning van de passagierstoel ook neer te klappen, zit de kroost nog geen armlengte ver weg. Bovendien is de complete tweede zitrij over een lengte van 12 centimeter verschuifbaar. Optioneel zijn geïntegreerde kinderzitjes voor de tweede zitrij beschikbaar. Deze zijn geschikt voor kinderen met een lengte tot 1,45 m en/of een gewicht van 22-39 kilo. Deze zitjes verhogen de zitpositie met ruim 10 centimeter waardoor de kinderen de standaard veiligheidsgordel kunnen gebruiken.

Het motorenaanbod bestaat uit een 2,4 liter World Engine met 173 pk en een koppel van 225 Nm. Daarnaast is er een 2,7 V6 met een topvermogen van 186 pk en een koppel van 259 Nm. Deze V6 is geschikt voor het gebruik van E85. Uiteraard is de Journey er ook met een dieselmotor. De 2.0 CRD met standaard roetfilter is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en levert een vermogen van 140 pk en een koppel van 310 Nm. Deze uitvoering verbruikt nog geen 7,0 l/100 km.

Dodge Journey

De Dodge Journey met de tweeliter turbodieselmotor is tegen meerprijs leverbaar met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en handschakelmogelijkheid. Deze transmissie is ontwikkeld in samenwerking met Getrag. Als een bepaalde versnelling is ingeschakeld, zet de tweede koppeling de volgende versnelling vast stand-by. Dat maakt opschakelen zonder verlies van trekkracht mogelijk. Dat leidt tot sneller overschakelen en een brandstofbesparing van circa 6% ten opzichte van een conventionele automaat. De Journey met de 2,7-liter V6 heeft standaard een automatische zesversnellingsbak.

De Journey maakt gebruikt van het zogenaamde D-platform van Chrysler. Hij deelt dus zijn technische basis (inclusief voorwielaandrijving) met onder andere de Dodge Avenger. De Journey heeft echter een 12,4 cm langere wielbasis.

Dodge Journey

In Amerika wordt de Dodge Journey leverbaar in de uitvoeringen SE, SXT en R/T. De levering in de Verenigde Staten begint in het eerste kwartaal van 2008. Naar verwachting komt de Journey is de tweede helft van 2008 naar Europa. Hoe het leveringsprogramma er dan uit ziet is nog niet bekend. Ook over uitvoeringsspecificaties en prijsstelling kunnen op dit moment nog geen mededelingen worden gedaan