22 augustus 2007
Opel Corsa Hybrid

Opel Corsa Hybrid

Opel presenteert Corsa Hybrid Concept

22 augustus 2007 | Op de IAA in Frankfurt presenteert Opel een reeks zuinige en milieuvriendelijke voertuigen die illustreren hoe de Opel-technologie in de nabije toekomst zal evolueren. Zo is de Corsa Hybrid concept car voorzien van een startmotorgenerator en een automatische stop/starttransmissie waardoor een gemiddeld verbruik van ongeveer 3,75 liter diesel per 100 km (99 g CO2/km) mogelijk is. De Vectra Flexpower, met een 2,0-liter turbomotor die ontworpen is voor gebruik van een mengsel van bio-ethanol en benzine, maakt eveneens zijn werelddebuut op de IAA.
Opel Corsa Hybrid

Opel start binnenkort met de levering van nieuwe ecoFLEX-versies met de laagste CO2-emissies in hun respectievelijke modellijnen. De eerste versie, de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX met 55 kW/75 pk en voorzien van een deeltjesfilter, beleeft zijn Europese premiere op de IAA. De vijfdeursversie van de Corsa ecoFLEX, die vanaf december leverbaar is, stoot 119 gram CO2 per kilometer uit; wat overeenkomt met een MVEG-verbruik van 4,5 liter diesel per 100 kilometer. Aan het eind van dit jaar zullen ook andere Opel-modellen als ecoFLEX-versie leverbaar zijn: de Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX, de Astra 1.3 CDTI ecoFLEX en de Zafira en de Combo CNG ecoFLEX die beide op aardgas rijden.

Opel Corsa Hybrid

De Opel Corsa Hybrid concept car, die zijn wereldpremiere beleeft op de IAA in Frankfurt, is een resultaat van General Motors' inspanningen om het brandstofverbruik en de emissies te beperken. Met het GM Hybrid-systeem en de dieseltechnologie van de volgende generatie heeft de Corsa Hybrid concept car voldoende aan 3,75 liter diesel per 100 km en stoot hij 99 gram CO2 per kilometer uit. Zijn krachtbron is gebaseerd op de Corsa 1.3 CDTI met 55 kW/75 pk. De brandstofbesparingen worden grotendeels bereikt dankzij de startmotorgeneratortechnologie die in deze conceptauto debuteert. De Corsa Hybrid is uitgerust met een lithium-ionbatterij.

Opel Corsa Hybrid

De hybridetechnologie van de Corsa Hybrid concept car combineert de functies van een startmotor en een stroomgenerator. Het hybridesysteem schakelt bovendien de efficiente dieselmotor uit wanneer de auto tot stilstand komt en start hem weer wanneer de bestuurder het rempedaal loslaat. Wanneer extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld tijdens accelereren of inhalen, levert de elektromotor een beduidend hoger koppel. De combinatie van een 1,3-liter dieselmotor en een stroomgenerator verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. De lithium-ionbatterij levert het elektrische vermogen voor de startmotorgenerator en wordt zelf opgeladen via de regeneratieremfunctie van de conceptauto: bij loslaten van het gaspedaal wordt de brandstoftoevoer onderbroken en de kinetische energie van de auto omgezet in elektrische energie.