20 augustus 2007
Volvo C30

Volvo C30

Volvo maakt C30 zuiniger

20 augustus 2007 | Parallel aan Volvo's ontwikkelingen op het gebied van bio-ethanol en hybride technologie, werkt de Zweedse automaker aan het zuiniger maken van de bestaande aandrijflijnen. Op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september presenteert Volvo een speciale versie van de populaire C30 met een gemiddeld verbruik van minder dan 4,5 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer.

Volvo's ingenieurs zijn er in geslaagd het verbruik van de C30 1.6D terug te dringen met zo'n 0,4 liter per 100 kilometer. Het gaat om kleine, maar effectieve aanpassingen die zich vertalen in een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram, tegenover 129 gram voor de standaardversie. De C30 is op de volgende vier fronten aangepast:

  1. Aerodynamica: verlaagd onderstel, nieuwe achterspoiler, achterbumper en bodempanelen, aangepaste koeling en speciale velgen
  2. Rolweerstand: toepassing van speciale banden
  3. Overbrengingsverhoudingen: andere overbrenging van de derde, vierde en vijfde versnelling is aangepast
  4. Motor en transmissie: onder meer toepassing van low-friction versnellingsbakolie en aanpassing van het motormanagement
Volvo C30

De extra zuinige versie van de C30 krijgt ook een onderscheidend uiterlijk mee, zodat het in een oogopslag duidelijk is om wat voor uitvoering het gaat. In Zweden heeft de koper van deze C30 nog een extra voordeel: de Zweedse overheid classificeert een auto met een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer als een groene auto. Dit resulteert in een extra korting van circa 1.000 euro en diverse belastingvoordelen, gratis parkeren in grote steden en andere incentives zoals die nu ook al gelden voor een auto op bio-ethanol.

Later volgend jaar is de extra zuinige C30 te koop. De in Nederland populaire compacte middenklasser is in deze versie voorzien van een 1,6 liter dieselmotor met 105 pk.

Volvo C30

Op de IAA in Frankfurt introduceren de Zweden tevens een nieuwe automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, de zogenaamde PowerShift. Deze bak reduceert het brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele automatische versnellingsbak met circa 8 procent.

De nieuwe PowerShift versnellingsbak komt in het voorjaar van 2008 beschikbaar voor de 2.0D-versies van de C30, S40 en V50. Deze geheel nieuwe automatische transmissie wordt bediend door twee separate koppelingen, waardoor de volgende versnelling altijd klaar staat. Aangezien er bij het wisselen van verzet hierdoor geen enkel verlies van koppel optreedt, werkt de PowerShift veel efficienter dan een conventionele automaat. Dit resulteert in een 8 procent lager brandstofverbruik.