20 augustus 2007
 

Citroen C5 Airscape

Citroen toont C5 Airscape op IAA

20 augustus 2007 | Citroen onthult op de IAA 2007 in Frankfurt de C5 Airscape cabriolet. De concept car is uitgerust met een V6 HDi motor met roetfilter die ook op biodiesel werkt.

De vooruitstrevendheid van de C5 Airscape schuilt in het geheel nieuwe ontwerp van het vouwdak. In gesloten stand lijkt de voorruit door te lopen, omdat het voorste gedeelte van het dak van glas lijkt. Hierdoor baadt het interieur in het licht. Het volledig van carbon vervaardigde dak laat zich in- en uitvouwen zonder het esthetische aspect van de auto uit het oog te verliezen. Het invouwen gaat automatisch en vereist geen bijzondere handelingen; ook hoeft het bergvak bij de bagageruimte niet apart te worden geopend.

De bestuurder beschikt over een stuurwiel met vaste kern. Dit bevat direct binnen handbereik de belangrijkste bedieningsknoppen voor comfort en hulp bij het rijden (navigatie, radio, cruise control met snelheidsbegrenzer, boordcomputer). Al deze bedieningsknoppen zijn voorzien van een originele toplaag die de structuur van de huid benadert. De drie wijzerplaten met ringvormige wijzers symboliseren het hoge technologische niveau. De wijzers bewegen overigens niet over de platen, maar draaien eromheen voor een mooiere vormgeving en een betere leesbaarheid.

Citroen C5 Airscape

De concept car is uitgerust met een V6 HDi motor met roetfilter die ook op biodiesel werkt, Snow Motion antislipregeling die zorgt voor rijeigenschappen die vergelijkbaar zouden zijn met een vierwielaangedreven auto, en het UrbanHybrid-systeem voor beperkt brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Dankzij een omkeerbare dynamostarter die is verbonden met supercondensators waarin tijdelijk grote hoeveelheden energie kunnen worden opgeslagen, biedt het UrbanHybrid-systeem onmiskenbare voordelen op het gebied van milieubescherming, rijplezier, akoestiek en veercomfort.

De motor wordt in de stand Drive bij een snelheid van minder dan 6 km/h en bij ingetrapt rempedaal uitgeschakeld. Voor een optimaal rijcomfort start deze automatisch zodra de bestuurder het rempedaal loslaat. Als de auto stilstaat wordt geen brandstof verbruikt en de CO2-uitstoot wordt in de gecombineerde cyclus met 24 g /km verminderd. Bovendien wordt de energie die vrijkomt tijdens vertragen en afremmen opgeslagen en gebruikt om het boordnet (airconditioning, radio, etcetera) te voeden. Dit leidt tot een lager brandstofverbruik en minder uitstoot. Het koppel kan met behulp van de 'boost'-functie kortstondig worden verhoogd, bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre, om extra snel te kunnen accelereren.

Citroen C5 Airscape
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via