30 juli 2007
Mini Clubman

Mini Clubman

Mini onthult Clubman

30 juli 2007 | Na het succes van de MINI en de MINI Cabrio, waarvan inmiddels ruim 1 miljoen stuks zijn verkocht, volgt nu de introductie van de MINI Clubman. De MINI Clubman combineert de voor het merk zo kenmerkende rijeigenschappen met opvallend design, grotere functionaliteit en talloze mogelijkheden om de auto naar eigen smaak samen te stellen. Daarnaast is de MINI Clubman uitgerust met de nieuwste brandstofbesparende techniek. De MINI Clubman is leverbaar vanaf 10 November.

Met zijn elegant vormgegeven achterkant verwijst de MINI Cooper Clubman naar voorgangers uit de jaren zestig, zoals de Morris Mini Traveller, de Austin Mini Countryman en de Mini Clubman Estate. De MINI Cooper Clubman heeft een 8 centimeter langere wielbasis en is 24 centimeter langer dan de MINI waarmee hij zijn techniek deelt. De achterpassagiers kunnen genieten van acht centimeter meer ruimte en dankzij de extra lengte en de in delen neerklapbare achterbank kan de laadruimte varieren van 260 tot 930 liter; dat is bijna een kuub inhoud. Door de extra ruimte is de Clubman naar keuze te voorzien van vier of vijf zitplaatsen.

Mini Clubman

Een ander kenmerk van de multifunctionele MINI is de Clubdoor, een bijna onzichtbare achterdeur aan de passagierskant die de toegang tot de achterbank vergemakkelijkt. Deze gaat uit veiligheidsoverwegingen alleen open als het rechtervoorportier is geopend en scharniert om dezelfde reden aan de achterzijde. Om de bagageruimte optimaal te kunnen benutten, heeft MINI de Clubman van nog een unieke eigenschap voorzien: de split-door. In plaats van een achterklep heeft de Clubman twee opzij scharnierende deuren voor een snelle en gemakkelijke toegang tot de 260 liter grote bagageruimte.

Voor de Clubman ontwikkelde MINI een nieuwe generatie viercilinder benzinemotoren met variabele turbogeometrie, variabele kleptiming en directe brandstofinjectie. Topmodel is de MINI Cooper S Clubman met 175 pk en 240 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u kan in 7,6 seconden worden afgerond en een topsnelheid van 224 km/u is mogelijk. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,3 liter per 100 km bij een CO2-uitstoot van 150 g/km. De MINI Cooper S Clubman is voorzien van het groene energielabel C.

Mini Clubman

De MINI Cooper Clubman maakt gebruik van dezelfde 1,6-liter benzinemotor, maar dan voorzien van alleen variabele kleptiming. Met 120 pk en 160 Nm maakt deze krachtbron nog altijd een sprint naar 100 km/u in 9,8 seconden mogelijk. Zijn topsnelheid is 201 km/u en het gemiddeld verbruik ligt met 5,5 liter per 100 km nog lager dan dat van de Cooper S Clubman. De CO2-uitstoot bedraagt 132 g/km wat goed is voor het groene energielabel B.

De MINI Cooper D Clubman is de nieuwe superzuinige MINI. Dankzij common rail-techniek en variabele turbogeometrie levert de 1.560 cc dieselmotor maximaal 110 pk en 260 Nm. Van 0 naar 100 km/u hoeft maar 10,4 seconden te duren terwijl de topsnelheid 193 km/u bedraagt. Maar de grootste prestatie levert de MINI Cooper D Clubman aan de pomp, dankzij een brandstofverbruik van slechts 4,1 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 109 g/km en dat zorgt voor het groene energielabel B.

Mini Clubman

Alledrie de motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is een zestraps automatische transmissie leverbaar die zich ook laat bedienen door middel van flippers aan het stuur.

Naast nieuwe motoren zijn alle MINI's voorzien van doordachte techniek die bijdraagt aan een spaarzaam brandstofverbruik. Zo zorgt de nieuwe automatische Start-Stop functie (op uitvoeringen met handgeschakelde zesversnellingsbak) ervoor dat de motor afslaat als de MINI tot stilstand komt, maar alleen als de koppeling wordt losgelaten en de versnellingsbak in neutraal staat. Zodra de bestuurder de koppeling weer intrapt, start de motor automatisch.

Mini Clubman

Brake energy regeneration slaat de energie op die vrijkomt tijdens afremmen. Ook nieuw is de schakelindicator, het lampje dat het ideale schakelmoment aangeeft. Zo weet de bestuurder onder uiteenlopende omstandigheden wanneer hij moet schakelen voor een zo optimaal mogelijk brandstofverbruik.