16 juli 2007
 

Porsche 911 GT2

Porsche introduceert 911 GT2

16 juli 2007 | Porsche presenteert op de IAA in Frankfurt de sterkste 911 voor de openbare weg tot nu toe: de GT2. De GT2 is alleen met achterwielaandrijving en een handbediende transmissie met zes versnellingen leverbaar. In 3,7 seconden sprint de 911 GT2 van 0 naar 100 km/h; de topsnelheid bedraagt 329 km/h. Toch is het gemiddelde brandstofverbruik 12,5 liter per 100 kilometer, een waarde die enkele jaren geleden in deze klasse nog als onhaalbaar gold.

De motor van de nieuwe 911 GT2 is gebaseerd op de zescilinder boxermotor uit de 911 Turbo, die ademt via twee turbos met variabele geometrie (VTG). De 3,6-liter boxermotor levert zijn maximumvermogen van 530 pk bij 6.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 680 Nm is tussen 2.200 en 4.500 toeren per minuut beschikbaar. De 911 GT2 weegt 1.440 kilo, waardoor de vermogen-gewichtverhouding op 2,72 pk per kilo uitkomt.

Porsche 911 GT2

Ten opzichte van de Porsche 911 Turbo levert de 911 GT2 50 pk extra vermogen. De motor in de GT2 is namelijk voorzien van turbo's met grotere schoepenwielen, gemonteerd in een behuizing met een verbeterde luchtstroom, waardoor de turbodruk nog hoger is. Voor het eerst past Porsche een variabel inlaatspruitstuk toe in combinatie met een turbomotor. Het variabele inlaatspruitstuk maakt gebruik van de wervelbeweging van de inlaatlucht tijdens de drukopbouwfase, waardoor de temperatuur van het brandstofmengsel lager is dan in de 911 Turbo. Dat zorgt voor een aanzienlijk hogere efficientie: het brandstofverbruik daalt tot 15 procent bij maximale belasting, ondanks de vermogenstoename.

Het is de eerste Porsche voor straatgebruik die standaard is voorzien van een einddemper en uitlaatpijpen van titanium. Dit dure materiaal maakt de onderdelen 50 procent lichter dan vergelijkbare onderdelen van roestvrij staal, waardoor het gewicht ervan slechts 9 kilo is.

Porsche 911 GT2

Standaard op de nieuwe 911 GT2 is het PCCB-remsysteem met remschijven die zijn vervaardigd van een composietmateriaal van keramiek en koolstofvezel. Daardoor is de maximale remkracht ook bij herhaaldelijke remacties verzekerd. Een ander voordeel van PCCB-remmen is dat ten opzichte van remschijven uit gietijzer het onafgeveerde gewicht 20 kilo lager is.

Eveneens standaard op de GT2 is het elektronisch gestuurde Porsche Active Suspension Management, kortweg PASM. De GT2 staat op lichtmetalen 19-inchwielen met sportbanden in de maten 235/35 ZR 19 voor en 325/30 ZR 19 achter.

Porsche 911 GT2

De nieuwe Porsche 911 GT2 staat in november 2007 bij de zeven officiele Porsche-dealerbedrijven in de showroom. Voor de Nederlands markt is nog geen prijs bekend.

Porsche 911 GT2 Porsche 911 GT2 Porsche 911 GT2 Porsche 911 GT2
 
Websitewww.porsche.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!