6 juli 2007
Smart ForTwo Cabrio (2007 - 2016)

Smart ForTwo Cabrio (2007 - 2016)

Drie nieuwe versies van Smart ForTwo

6 juli 2007 | Smart toont drie nieuwe versies van de ForTwo die uitblinken door hun geringe verbruik en lage uitstoot: de Smart ForTwo micro hybrid drive (mhd), voorzien van een start/stopfunctie, de Smart ForTwo hybrid drive (hd), die beschikt over een verbrandingsmotor en een elektromotor, en de Smart ForTwo electric drive (ed), die volledig wordt aangedreven door een elektromotor.

De productie van de Smart ForTwo micro hybrid drive (mhd) start medio oktober van dit jaar in de fabriek in het Franse Hambach. Vanaf eind dit jaar wordt het model als Coupé en als Cabrio leverbaar in alledrie de lines: Pure, Pulse en Passion. Bovendien komt er een speciale gelimiteerde serie ter gelegenheid van de introductie.

De Smart ForTwo Micro Hybrid Drive is voorzien van een speciale functie die de motor uitschakelt wanneer er geen gas wordt gegeven, bijvoorbeeld voor verkeerslichten, drempels of in stop-and-go-verkeer. Hierdoor worden brandstofverbruik, uitstoot van uitlaatgassen en geluidsproductie tijdelijk tot nul gereduceerd. In combinatie met de automatische handgeschakelde versnellingsbak, standaard in de Smart ForTwo, kunnen bestuurders gemakkelijk van dit systeem gebruik maken. Uit onderzoek blijkt dat auto's in het normale, dagelijkse verkeer gemiddeld elke 1,3 kilometer stil staan. Met het oog op brandstofverbruik en comfort wordt de motor uitgeschakeld bij snelheden lager dan 8 km/u wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, als teken dat er gestopt gaat worden. Zo gauw het rempedaal wordt losgelaten, wordt de motor weer gestart. Indien gewenst kan de start-/stopfunctie met behulp van een knop op de middenconsole worden uitgeschakeld.

Smart ForTwo Cabrio (2007 - 2016)

Hart van het systeem is een startergenerator die stroom levert aan het elektrisch systeem van de auto en tegelijkertijd als startmotor fungeert. Zo gauw de bestuurder het rempedaal loslaat, wordt de motor binnen een fractie van een seconde soepel gestart. Hierdoor is een normale startmotor op het vliegwiel niet langer nodig. De Smart ForTwo micro hybrid drive heeft een brandstofverbruik dat volgens de NEDC-norm gemiddeld zo'n acht procent lager ligt dan bij de normale Smart ForTwo. In stadsverkeer kan de besparing zelfs oplopen tot 13 procent. Het verbruik per 100 km is met 0,4 liter gereduceerd van 4,7 tot 4,3 liter. Ook de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) wordt minder, van circa 112 naar circa 103 gram per kilometer.

Dankzij de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor is de Smart ForTwo hybrid drive nog zuiniger en milieuvriendelijker dan ooit. Het hybride-concept vermindert verbruik en uitstoot voor zowel de diesel- als de benzineversie met zo'n 12 procent. Zo verbruikt de Smart ForTwo hybrid drive diesel volgens NEDC-norm geen 3,3, maar 2,9 liter per 100 km. De uitstoot van kooldioxide neemt af van 88 tot 77 gram per gereden kilometer.

De Smart ForTwo Hybrid Drive heeft een 33 kW/45 pk sterke verbrandingsmotor en een 20 kW/27 pk elektromotor die wordt aangedreven door een nikkel-hybride accu (1 kWh). Beide motoren kunnen samen of afzonderlijk van elkaar werken. Wanneer er alleen op de elektromotor wordt gereden, wordt er brandstofbesparend en geheel zonder uitstoot gereden in het stadsverkeer. Met beide motoren samen is er beduidend meer vermogen en koppel beschikbaar. De verbrandingsmotor levert 33 kW/45 pk en een maximum koppel van 110 Nm, de elektromotor levert 20 kW/27 pk en een koppel van 50 Nm. Samen komen ze tot een vermogen van 53 kW/72 pk. De onderbreking van de trekkracht bij het schakelen, vooral bij het opschakelen van de eerste naar de tweede versnelling, wordt gecompenseerd door het gelijktijdig gebruik van beide aandrijvingsvormen. Zo trekt de Smart ForTwo hybrid drive zon vier seconden sneller op van 0-100 km/u dan de Smart ForTwo cdi.

Smart ForTwo Cabrio (2007 - 2016)

De Smart ForTwo Electric Drive wordt aangedreven door een hoge-temperatuur-accu die is gemaakt van sodium-nikkel-chloride, dat niet milieubelastend is. De accu is ondergebracht in de bodemplaat, zodat de interieurruimte niet wordt aangetast. Met een verbruik volgens NEDC-norm van 12 kilowattuur per 100 kilometer en geen uitstoot van kooldioxide is de Smart ForTwo electric drive het zuinigste en milieuvriendelijkste alternatief voor stadsverkeer. Wanneer de accu volledig is opgeladen, heeft de auto een actieradius van rond de 115 km. Wanneer de accu leeg is, kan deze via elk normaal stopcontact weer worden opgeladen, tenminste 1000 keer. De accu gaat tot tien jaar mee. Het opladen tot 80 procent van de volledige capaciteit duurt vier uur, volledig opladen duurt acht uur.

De verbruikskosten volgens NEDC-norm bedragen € 0,02 per kilometer, ver onder het niveau van een verbrandingsmotor. De acceleratie van 0-60 km/u is vrijwel gelijk aan die van versies met benzinemotor en de auto heeft een topsnelheid van 112 km/u. Bovendien biedt de Smart ForTwo electric drive als "zero emission car" in veel landen een belastingvoordeel en valt hij buiten lokale heffingen, zoals de zogeheten "congestion charge" in Londen.