5 juli 2007
Suzuki Splash

Suzuki Splash

Suzuki Splash begin 2008 bij de dealer

5 juli 2007 | Suzuki Motor Corporation introduceert de Splash. Met dit geheel nieuwe model bouwt Suzuki voort op het succes van de Swift. Na de Swift, de Grand Vitara en de SX4 is de Splash het vierde nieuwe model binnen drie jaar. De Splash beleeft in september zijn debuut tijdens de IAA van Frankfurt. In het voorjaar van 2008 staat de Splash bij de dealers.

Hoofdverantwoordelijke voor de styling van de Splash is Akira Kamio (44). Hij speelde ook al een grote rol bij de vormgeving van de Swift. Al in 2003 onderzocht hij wat de belangrijkste kenmerken moesten zijn van een toekomstige Europese mini-MPV (Multi Purpose Vehicle). Hij kwam er al gauw achter dat de auto weliswaar niet moet lijken op een verkleinde fullsize-MPV, maar wel alle voordelen van een MPV moet bieden, zoals de hoge zitpositie en goed uitzicht, het gevoel van veel ruimte en veel gebruiksmogelijkheden, waardoor de kofferruimte eenvoudig om te toveren is tot een enorme bagageruimte.

Suzuki Splash

Om een goed gevoel te krijgen van de Europese smaak, reisden tien ontwerpers van Suzuki in januari 2004 voor zes maanden naar Duitsland. In deze periode bestudeerden zij de Europese trends op het gebied van auto's, mode, lifestyle en design. Op basis van hun bevindingen zijn er drie modellen ontwikkeld die in zogenoemde "car clinics" aan een testpanel werden getoond. Uiteindelijk gaf het panel de voorkeur aan het model met een jeugdige styling en positieve uitstraling.

Behalve van een aansprekend uiterlijk is deze nieuwe Suzuki ook voorzien van de vertrouwde techniek. De Splash is gebaseerd op het onderstel van de Swift, dat echter met dertig millimeter is ingekort. Het onderstel, de stuurinrichting en de remmen zijn aangepast aan het beoogde gebruik van deze mini MPV. Met de Splash werden vele duizenden testkilometers gemaakt over diverse wegentypes in Europa: van Engelse kinderkopjes, bochtige weggetjes in zuidelijk Spanje en de Duitse autobahn.

Suzuki Splash

De klant heeft keuze uit drie motoren: twee benzine en een diesel. De benzinemotoren zijn volledige Suzuki-producten en zijn verkrijgbaar als 1.0-liter driecilinder met een vermogen van 48 kW/65 pk en als 63 kW/86 pk viercilinder met een cilinderinhoud van 1.2 liter. Dieselliefhebbers kiezen voor de 1.3-liter direct ingespoten, common-rail dieselmotor. Deze wordt geleverd met DPF-roetfilter. De viercilinder, die 55 kW/75 pk levert, wordt geproduceerd in Suzukis splinternieuwe motorenfabriek in India. Het drietal motoren wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 86 pk sterke benzineversie kan ook worden besteld met een viertrapsautomaat. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro4-emissienorm. De CO2-uitstoot van de drie krachtbronnen varieert met handgeschakelde transmissie tussen 120 en 140 gram per kilometer.

De Splash wordt geleverd met actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS, remassistent, elektronische remkrachtverdeling en desgewenst met ESP. Verder wordt de Splash geleverd met passieve veiligheidsitems als zes airbags (dubbele airbags voor de voorpassagiers, dubbele zijairbags en dubbele gordijnairbags) en een crashbestendige, stijve carrosserie. De voorste inzittenden mogen rekenen op veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzing en gordelspanners. Om het risico op letsel bij voetgangers zo veel mogelijk te beperken is de voorzijde van de Splash voorzien van energieabsorberende elementen.

Suzuki Splash

De Splash wordt geproduceerd in Esztergom in Hongarije, door de Magyar Suzuki Corporation Ltd. Deze dochtermaatschappij van Suzuki produceert onder meer ook de Swift en de SX4. Suzuki bouwt ook de opvolger van de huidige Opel Agila in deze fabriek. De Splash en de Agila van de tweede generatie zijn technisch gelijk aan elkaar; verschillen tussen de Splash en de Agila zijn zichtbaar aan de voorzijde (motorkap, spatborden, koplampen en bumper) en aan de achterzijde (achterklep, achterlichten en bumper). Suzuki verwacht jaarlijks circa 60.000 exemplaren in Europa te verkopen. De fabriek in Esztergom heeft sinds zijn opening in 1992 al meer dan een miljoen Suzuki's geproduceerd.