5 juli 2007
Fiat 500

Fiat 500

Fiat onthult nieuwe 500

5 juli 2007 | Precies vijftig jaar na de presentatie van de eerste editie Fiat 500 lanceert Fiat in Turijn zijn moderne interpretatie van een van de grootste iconen van de Italiaanse autowereld. Het nieuwe compacte model is in een oogopslag herkenbaar als een Fiat 500 voor de 21e eeuw.

Al bij de presentatie van het 3+1 studiemodel op de Autosalon van Geneve waren de reacties van publiek en vakpers zo enthousiast dat een wedergeboorte van de Fiat 500 alleen een kwestie van tijd kon zijn. Hoezeer het grote publiek de kleine Fiat koestert, werd bijvoorbeeld duidelijk na het openen van een speciale internetsite waarop iedereen via het zogenaamde concept-lab actief kon meedenken over de vraag hoe het ontwerp er uiteindelijk precies uit zou moeten zien en welke accessoires er op de verlanglijst moeten staan. Binnen een jaar werden niet minder dan 3,7 miljoen bezoekers geteld en er kwamen zo'n 275.000 constructieve suggesties binnen hoe de nieuwe Fiat 500 op de wensen van de consument kon worden afgestemd.

Fiat 500

Het resultaat is een ontwerp dat onmiskenbaar de DNA van zijn kleine grote voorganger meekrijgt. Tegelijkertijd is de Nuova Fiat 500 meer dan een nostalgische blik in de achteruitkijkspiegel. Zijn moderne ontwerp wordt op subtiele wijze onderstreept met nostalgische accenten. Een goed voorbeeld is het dashboard dat een modern instrumentarium combineert met klassieke accenten.

De driedeurs die nu het spits afbijt, is in een aantal varianten beschikbaar, zodat elke Fiat 500-rijder zijn auto aan zijn individuele wensen kan aanpassen. Wie de complete lijst van uitvoeringen afvinkt, komt om precies te zijn uit op 549.936 combinatiemogelijkheden. Zelfs de kleur van de contactsleutel kan naar eigen smaak worden aangepast. Ook het interieur biedt maatwerk, van de accentkleur op het dashboard tot een keuze aan bekledingvarianten aan toe.

Fiat 500

Met een lengte van 355 centimeter en een wielbasis van 230 centimeter belooft het Italiaanse icoon ruimte voor vier volwassen personen en hun bagage. Met zijn 885 kilogram weegt hij nauwelijks meer dan de Panda. Zowel de 69 pk sterke 1.2 8v als de 100 pk 1.4 16v en de 75 pk 1.3 MultiJet diesel zijn te combineren 5- en 6-versnellingsbakken en de later te introduceren gerobotiseerd werkende Dualogic transmissie. Nostalgisch en hightech tegelijk is de tweecilinder T-JET die waarschijnlijk in 2009 het licht zal zien.

Op de optielijst staan onzer andere een Interscope HiFi audiosysteem en het Sky Dome glazen zonnedak, dat het canvas schuifdak uit de vijftiger en zestiger jaren opvolgt. Daarnaast biedt hij een keuze uit diverse versies van het Blue&Me infotainmentsysteem dat (grotendeels stembestuurd) handsfree telefoneren, navigatie en het afspelen van digitale muziekbestanden mogelijk maakt. In zijn nieuwste generatie (Blue&Me MAP 500) is er een uitneembaar navigatiebeeldscherm aan boord dat buiten de auto ook kan worden gebruikt als fotoviewer en muziek- en videospeler.