4 juli 2007
Honda FCX

Honda FCX

Europees rijdebuut voor Honda FCX Concept

4 juli 2007 | De nieuwe generatie FCX Concept waterstofauto van Honda heeft op de Gotland Ring in Zweden zijn Europese rijdebuut gemaakt. De auto is volgens Honda drie keer zuiniger dan een benzinevoertuig en twee keer zuiniger dan een hybrideauto.
Honda FCX

De FCX Concept speelt voor Honda een hoofdrol in de ontwikkeling van brandstoftechnologie. De auto vormt de basis voor de realisatie van een geheel nieuw brandstofcelvoertuig die het merk momenteel ontwikkelt. Opvallend aan de brandstofcel is dat het water en de waterstof verticaal langs de elektroden stromen om elektriciteit op te wekken. Bij de vorige FCX Concept gebeurde dit horizontaal. Het voordeel van een verticale stroming is dat de afvoer van water makkelijker gaat door een helpende hand van zwaartekracht. Bovendien levert de brandstofcel betere prestaties.

Honda FCX

Voor een compact ontwerp zijn de aandrijfmotor en de versnellingsbak achter elkaar geplaatst. Na een herziening van de aandrijfmotor weegt deze 180 kilo minder ten opzichte van het vorige model. Ook de motor is 40 procent kleiner geworden. Toch levert hij 15 kW meer vermogen. Dankzij een extra krachtbron een compacte en efficiente lithium-ionbatterij heeft de FCX Concept meer vermogen gekregen. De auto start ook bij temperaturen tot -30 graden C.

Honda FCX

Honda heeft niet alleen de motor verbeterd; ook het interieur is aangepast. Dit kenmerkt zich door zijn futuristische ontwerp. De stoel- en portierbekleding zijn gemaakt van Honda Bio-Fabric. Dit is een plantaardig materiaal wat zeer duurzaam is en niet verkleurt door zonlicht.

Honda FCX Honda FCX Honda FCX
 
Websitewww.honda.nl
Meer informatie
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!