4 juli 2007
 

Mercedes-Benz C-klasse AMG

Mercedes-Benz C-klasse nu ook in AMG uitvoering

4 juli 2007 | De Mercedes-Benz C-Klasse is nu ook beschikbaar als 63 AMG. De 6,3-liter AMG V8-motor levert een vermogen van 336 kW/457 pk en een maximum koppel van 600 Nm. Hiermee accelereert de C 63 AMG van 0-100 km/u in 4,5 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. De levering start begin 2008.

Het nieuwe V8-vlaggenschip is de vijfde generatie van de AMG C-Klasse, waarvan de stamboom begon met de C 36 AMG in 1993, de eerste auto die ontstond als resultaat van een joint-venture tussen het toenmalige Daimler-Benz en AMG.

Mercedes-Benz C-klasse AMG

De nieuw vormgegeven motorkap met zijn prominente powerdomes beschermt de door AMG ontwikkelde 6,3-liter V8-motor, die met zijn cilinderinhoud van 6.208 cm3 goed is voor een vermogen van 336 kW/457 pk bij een toerental van 6.800 omw./min. Het maximum koppel bedraagt 600 Nm bij 5.000 omw./min. Van 2.000 tot 6.250 omw./min. is er altijd meer dan 500 Nm beschikbaar.

De krachtige achtcilindermotor is gekoppeld aan de AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie. Met stuurschakeling en drie verschillende standen is de zeventraps automatische transmissie toegespitst op zowel een sportieve rijstijl als een meer comfortabel rijgedrag. De drie verschillende schakelprogrammas (S voor sport, C voor comfort en M voor manual ofte wel handbediend), onderscheiden zich van elkaar door de karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, in de M-stand zelfs 50 procent sneller dan in het C-programma. Als eerste AMG auto beschikt de nieuwe C 63 AMG over een tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit versterkt niet alleen de beleving van de bestuurder, het versnelt ook de reactietijd van de motor en komt vooral tot zijn recht wanneer er op een circuit moet worden geremd voor bochten.

Mercedes-Benz C-klasse AMG

De C 63 AMG heeft een sportonderstel en aan de nieuw ontworpen vooras die op drie punten is bevestigd. De stevige constructie van de veren en de gasgevulde schokdempers zorgt voor een verbeterde wegligging en onderdrukking van ongewenste bewegingen van de carrosserie wanneer bochten vlot worden genomen. De spoorbreedte is 35 millimeter groter, zichtbaar door de bredere wielkasten, en draagt daardoor bij aan minder dynamische wiellast in bochten. De bevestiging van de wielen aan de vooras is ook aanzienlijk verstevigd, waardoor het sturen preciezer wordt. Ook de remweg is hierdoor verkort, want zelfs onder hoge belasting reageren de remmen directer.

De C 63 AMG is standaard voorzien van nieuwe 18-inch lichtmetalen vijfspaaks AMG velgen. De velgen in de maat 8,0 x 18 voor en 8,5 x 18 achter zijn uitgevoerd in titaniumgrijs. Brede banden in de maat 235/40 R 18 voor en 255/35 R 18 achter zorgen voor uitstekend wegcontact. Voor nog meer dynamiek kan worden gekozen voor de als optie leverbare 19-inch AMG multispaakvelgen. Hier gelden de volgende maten: 8,0 x 19 met 235/35 R 19 banden voor en 9,0 x 19 met 255/30 R 19 banden achter.

Mercedes-Benz C-klasse AMG

Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP is speciaal aangepast aan de dynamiek en de prestaties van de C 63 AMG, het eerste AMG model dat is voorzien van drietraps ESP met sportfunctie. Dit systeem biedt drie verschillende standen. De ESP-toets op de middenconsole laat de bestuurder kiezen uit drie standen: ESP ON, ESP SPORT en ESP OFF.

Niet alleen in technisch opzicht, ook in visuele zin onderscheidt de nieuwe C 63 AMG zich meer dan zijn voorgangers van de standaard C-Klasse. Aan de voorkant springt de nieuwe motorkap met de markante powerdomes in het oog, evenals de kenmerkende AMG-grille met een in het midden geplaatste Mercedes-Benz ster en twee lamellen met chromen inzetstukken. De honingraatstructuur van de grille komt terug in de grote luchtinlaten aan de voorkant, die deel uitmaken van de voor AMG typerende carrosseriestyling. De mistlampen met chromen randen hebben hun eigen plaats en benadrukken samen met de verbrede wielkasten de breedte van de auto.

Mercedes-Benz C-klasse AMG

Ook in het interieur van de C 63 AMG ligt de nadruk op sportiviteit, met speciale AMG sportstoelen die voor het eerst zijn voorzien van geintegreerde hoofdsteunen. De stoelen zijn niet alleen nieuw ontworpen, met dwarsgeplaatste verstevigingsbuizen en AMG opschrift, ze hebben ook een verstelbare rugleuning met instelbare zij- en lendensteun. De standaardafwerking is een combinatie van handgemaakt Artico-leer en AMG bekleding, naar keuze in het zwart of grijs. Als optie kan het interieur ook worden afgewerkt met zeer hoogwaardig leer in zwart, grijs, of een combinatie van zwart en saharabeige. Het nieuwe driespaaks AMG sportstuurwiel met een diameter van 365 millimeter en een afgevlakte onderkant staat garant voor perfecte besturing. De bovenrand is bekleed met geperforeerd leer; aan het stuur zijn twee zilverkleurige AMG hendels voor de stuurschakeling van de transmissie bevestigd.

Het karakteristieke AMG instrumentenpaneel is uitgevoerd met nieuw ontworpen meters, specifieke AMG opschriften en een nieuwe weergave in het donker. Opvallende details zijn de schaal van de snelheidsmeter, die tot 320 km/u loopt, de AMG opschriften, de rode naalden en het 6.3 V8-logo in de toerenteller. Het AMG hoofdmenu van het centrale display biedt toegang tot diverse indicatiefuncties, waarbij de standen Warm Up, Set Up en Race kunnen worden geactiveerd met behulp van knoppen op het AMG sportstuurwiel. Warm Up toont de temperatuur van motorolie en koelvloeistof en Set Up verschaft informatie over de actueel geactiveerde stand van het ESP en de schakelmodus S, C of M. De Race-stand biedt toegang tot de racetimer, waarmee rondetijden op een circuit kunnen worden gemeten.