27 juni 2007
Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot 308 vanaf september bij de dealer

27 juni 2007 | De Peugeot 308 staat vanaf september bij de dealer. Met de 308, het nieuwste model in de middenklasse, luidt Peugeot het begin van de "8"-generatie in. Details over het modellengamma, prijzen, kleuren en bekledingen worden in de loop van de maand juli bekend gemaakt.

De 308 meet 4,276 m, wat 74 mm langer is dan de 307. Die wielbasis bedraagt 2,61 m, net als bij de 307. De auto is 1,815 meter breed en 1 meter 50 hoog. Hiermee onderscheidt de 308 zich nog altijd in het segment van compacte berlines; de hoogte is vooral bedoeld om maximale ruimte te bieden. Om te voldoen aan de vereisten op het gebied van design en rijgedrag, is de spoorbreedte voor en achter vergroot ten opzichte van de 307 (in dit voorbeeld met 15 banden): 1,536 m voor de spoorbreedte voor (30 mm meer dan bij de 307 met dezelfde banden) en 1,531 m voor de spoorbreedte achter (16 mm meer dan bij de 307).

Peugeot 308

De 308 staat op hetzelfde platform als zijn voorganger en heeft dus ook hetzelfde onderstel als de 307. Bij de 308 is de verbinding tussen de langsdragers en het subframe vernieuwd om de torsiestijfheid van de voortrein te verbeteren. De tandheugelstuurinrichting van de 307 komt terug in de 308. Een elektrohydraulische pomp levert een druk die afhankelijk is van de mate waarin het stuur wordt gedraaid en van de temperatuur van de olie in het systeem. Hierdoor wordt de kracht die van de bestuurder wordt gevergd, voortdurend aangepast.

Tot de benzinemotoren van de 308 behoren de nieuwste motoren die zijn ontwikkeld door PSA Peugeot Citroen in samenwerking met BMW Group:

  • 1,4 l VTi 70 kW (95 pk), 136 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
  • 1,6 l VTi 88 kW 16v (120 pk), 160 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
  • 1,6 l VTi 88 kW 16v (120 pk), 160 Nm, automatische vierversnellingsbak
  • 1,6 l THP 110 kW (150 pk), 240 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
  • 1,6 l THP 103 kW (140 pk), 240 Nm, automatische vierversnellingsbak
Peugeot 308

De HDi-motoren van de 308 beschikken allemaal over common-rail directe inspuiting:

  • 1,6 l HDi 66 kW (90 pk), 215 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
  • 1,6 l HDi 80 kW (110 pk), 240 Nm, handgeschakelde vijfversnellingsbak
  • 1,6 l HDi 80 kW (110 pk), 240 Nm, elektronisch bediende, handgeschakelde zesbak
  • 2,0 l HDi 100 kW (136 pk), 320 Nm, handgeschakelde zesversnellingsbak
  • 2,0 l HDi 100 kW (136 pk), 320 Nm, automatische zesversnellingsbak

Voor de veiligheid zorgen het Lane Departure Warning System (LDWS) en de meedraaiende bi-xenon koplampen. Wat betreft de secundaire veiligheid is veel aandacht besteed aan de structuur (vooral door de aanwezigheid van een derde kreukelzone aan de voorzijde) en de carrosserie. De combinatie van stjjfheid en vervormingseigenschappen claimt dat bij een aanrijding vrijkomende energie goed wordt opgevangen en de inzittenden maximaal worden beschermd. Bovendien kunnen in de 308 tot 9 airbags worden geplaatst, waaronder twee 2 zijairbags achterin en een knieairbag in de stuurkolom.