18 december 2002
Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

nieuwe motoren voor mercedes-benz e-klasse

18 december 2002 | Het motorenprogramma van de Mercedes-Benz E-Klasse, die afgelopen voorjaar op de markt kwam, is uitgebreid. Nu zijn ook een nieuw ontwikkelde compressormotor, een zuinige viercilinder CDI-motor en een moderne zescilinder CDI-krachtbron leverbaar. Daarmee zijn er in de E-Klasse in totaal negen verschillende motoren, uiteenlopend van 90 kW (122 pk) tot 350 kW (476 pk).

De viercilinder benzinemotor in de E 200 KOMPRESSOR maakt deel uit van de nieuwste generatie motoren van Mercedes-Benz, die wordt gekenmerkt door toepassing van het unieke TWINPULSE-systeem. Dit systeem combineert verschillende technologieen, zoals een compressor, tussenkoeler, vierkleppentechniek, variabel verstelbare nokkenassen en Lanchester balansassen. De nieuwe viercilinder verbruikt 8,6 liter benzine per 100 km (NEFZ-norm), zo'n 0,7 liter minder dan zijn voorganger. De topsnelheid van de nieuwe E 200 KOMPRESSOR nam toe van 222 km/h tot 230 km/h. De motor realiseert zijn maximum koppel van 240 Nm in een toerenbereik tussen 3.000 en 4.000 omw./min.

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Zuiniger is de nieuwe E 200 CDI met zijn 90 kW (122 pk) sterke viercilinder dieselmotor. Dit model verbruikt 6,4 liter per 100 km en heeft met zijn tankinhoud van 65 liter een actieradius van meer dan 1000 km. De nieuwe E 320 CDI is voorzien van een 3,2 liter grote zescilinder dieselmotor, die ten opzichte van zijn voorganger meer vermogen levert: 150 kW (204 pk) in plaats van 145 kW (197 pk). Ook het koppel nam toe: 500 Nm in plaats van 470 Nm.

Beide uitvoeringen zijn evenals de andere dieselmotoren in de nieuwe E-klasse voorzien van de derde generatie CDI-technologie met directe dieselinspuiting volgens het "common rail"-principe. De derde generatie beschikt ondermeer over verstuivers met zeven sproeigaten in plaats van de zes bij de vorige uitvoering. Hierdoor konden de gaten kleiner worden, waardoor de brandstof beter en fijner over de verbrandingskamers wordt verdeeld. De inspuitingsdruk werd vergroot van 1350 naar 1600 bar.