16 augustus 2001
 

Chevrolet (USA) Trailblazer

Nieuwe SUV van Chevrolet

16 augustus 2001 | Met de presentatie van de TrailBlazer neemt Chevrolet een nieuwe stap bij de ontwikkeling van het Sports Utility Vehicle (SUV) segment. De basis voor die klasse werd jaren geleden door het Amerikaanse merk gelegd. De Suburban Carryall uit 1935 wordt door velen als de voorloper van dit type veelzijdige auto gezien.

De grote lijnen van de TrailBlazer-techniek volgen een beproefd recept: een sterke en stijve body die wordt gedragen door een stevige frameconstructie. Het frame is namelijk opgebouwd uit zeer lange en sterke zijdelingse kokers, die met hoge druk watervorm techniek (hydroforming) in een keer worden gemaakt. Licht, enorm vormvast en toch zeer stijf. Daartussen - ook nieuw - acht dwarsbalken.

Ook motorisch valt er belangrijk nieuws te melden. De krachtbron is een geheel nieuwe 4.2-liter 6-cilinder, goed voor een imposante 201 kW/273 pk en een trekkracht van 373 Nm. Het enorm brede gebied waarbij veel trekkracht voorhanden is, is onder andere terug te voeren op de combinatie van vier kleppen per cilinder en variabele klepbediening. Zo'n 90 procent van de maximale trekkracht is beschikbaar tussen 1.600 en 5.600 toeren! De TrailBlazer sprint in 9 seconden van nul naar 100 kilometer per uur en haalt een top van 192 kilometer per uur. In het licht van dat gespierde karakter en de enorme veelzijdigheid van de Chevrolet is zijn gemiddeld verbruik van 13 liter op 100 kilometer redelijk te noemen. Bij normaal gebruik rijdt de TrailBlazer in de achterwiel aangedreven stand. Ook met de "Autotrac" ingeschakeld, worden de meeste aandrijfkrachten naar de achterwielen gevoerd. Sensoren meten voortdurend of de achterwielen grip verliezen. Is dat het geval, dan verdeelt een meerplaats koppeling de kracht naar behoefte over voor- en achterwielen. Met een druk op de knop kan ook worden gekozen voor een permanente 50 procent voor en 50 procent achter verdeling. Ook een speciale, korte off-road overbrenging kan in zwaar terrein worden ingeschakeld. Het remsysteem is eveneens hightech. Vier grote inwendig geventileerde schijfremmen met een modern ABS-systeem. Andere veiligheidstechnieken: USA formaat airbags voorin (met getrapte werking al naar gelang de kracht van de botsing), zijdelingse airbags en driepunts veiligheidsgordels op alle vijf de zitplaatsen. De TrailBlazer biedt zowel door zijn unieke concept als de speciale veiligheidstechniek een uitstekende bescherming.

Chevrolet (USA) Trailblazer

De TrailBlazer is er in drie uitvoeringen, alle compleet uitgerust: LT, LT Premium en LTZ. Ze bieden een fikse interieur- en bagageruimte. De 489 centimeter lange en 190 centimeter brede 5-persoons SUV heeft laadmogelijkheden tussen de 1.162 en 2.269 liter (VDA). Die laatste waarde met de achterbank naar voren geklapt. Ook de trekmogelijkheden liegen er niet om - maximaal 2,6 ton - en de handmatig inschakelbare vierwielaandrijving met een hoge- en lage (terrein) gearing. Met zijn karakteristieke voorkant is de TrailBlazer meteen herkenbaar als lid van de Chevrolet SUV range. Bij zijn vormgeving is bewust voor contrasten gekozen. De ronde contouren van zijn carrosserie verlenen de auto een elegante lijn, terwijl details als de grote wielkasten, uitgebouwde flanken, de fraaie lichtmetalen vijfspaaks wielen, kloeke 245/65 R17 banden, brede schouders in de carrosserie en bijvoorbeeld de mistlampen en dakrails het oorspronkelijke off-road gevoel oproepen. Ook de treeplanken vallen op. Uiteindelijk is de TrailBlazer met zijn ruime cabine 182 centimeter hoog. Praktisch is de gescheiden te openen achterklep, waarvan de bovenkant apart omhoog kan klappen om bijvoorbeeld boodschappen achterin te zetten. Of misschien extra lange objecten te vervoeren. In het interieur valt de gescheiden (links-rechts) instelbare klimaatregeling op. Aangevuld met een derde instelpaneel voor de luchtstroming achterin.

Het is bekend dat de Europese markt steeds belangrijker wordt voor de Amerikaanse GM modellen. Dat geldt zeker voor de TrailBlazer, die in 14 Europese landen wordt gelanceerd. GM mikt op zo'n 2.500 verkopen per jaar (2002). De grootste aantallen zullen in Duitsland en Zwitserland worden gehaald. Daarbij mikt de verkooporganisatie op kopers die de exclusiviteit, ruimte en veelzijdigheid als belangrijke argumenten zien. Veelal zakelijk rijders die vrijetijd hoog in het vaandel hebben staan. Of bijvoorbeeld de trekcapaciteiten willen benutten met een boot- of paardentrailer of een grote caravan.