16 december 2002
 

Alfa Romeo 156

alfa romeo toont 156 gtam

16 december 2002 | N. Technology, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de GTA racewagen, bouwde een straatversie van haar kampioensauto. Het prototype luistert naar de naam Alfa 156 GTAm en steelde de show op de Bologna Motor Show.

Voor de ontwikkeling van deze auto stelde N. Technology zich twee doelen: een circuitracer geschikt maken voor de openbare weg zonder verlies van zijn kwaliteiten en het verbeteren van een motor die zijn kwaliteiten bewezen heeft in de autosport. De cilinderinhoud van de V6 werd vergroot van 3200 tot 3548 cc bij een boring van 97 mm en een slag van 78 mm. De krachtbron levert nu 300 pk bij 6800 toeren per minuut en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak en een zelfsperrend differentieel met viscokoppeling.

Alfa Romeo 156

Uiterlijk is de forse achterspoiler vervangen door een kleiner exemplaar, dat nog altijd een bijdrage levert aan de aerodynamica van de Alfa 156. De motorkap en zijpanelen van de sportwagen zijn gemaakt van composietmaterialen, waardoor de 156 GTAm 30 kilo lichter is dan de raceversie. De forse 19 inch aluminium wielen worden omspannen door 235/35ZR19 banden. De set-up van de auto werd aangepast aan het lagere gewicht en aan de rij-omstandigheden op de openbare weg. Hiervoor zijn Bilstein schokdempers en Eibach veren gemonteerd. In vergelijking met de reguliere Alfa 156 GTA heeft de GTAm grotere Brembo zuigers op 330 mm remschijven voor. Het prototype is gespoten in een opvallende, diepzwarte kleur.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!